Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی بهبود و تداوم رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان تهرانی: کاربردی از نظریه رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: میزان فعالیت جسمانی بعنوان عامل اساسی سبک زندگی سالم، در زنان کمتر از حد لازم است. مداخلات آموزش سلامت نظریه محور از جمله نظریه رفتار برنامه ریزی شده (Theory of Planned Behavior) تاثیر بسزایی در ارتقا و پایداری فعالیت بدنی دارند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر TPB بر رفتار ورزشی و شاخص های تن سنجی در زنان ساکن در خانه های سازمانی تهران بود. مواد و روش‎ها: یک کارآزمایی تصادفی شاهددار روی 130 نفر از زنان ساکن در منازل سازمانی تهران (1393) انجام شد که بطور تصادفی و توسط نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. جلسات آموزشی بر اساس روش های تعدیل سازه های TPB (نگرش ابزاری و عاطفی، هنجارهای انتزاعی، ادراک کنترل رفتاری، قصد و رفتار) اجرا گردید. سازه های نظریه، سطح و شدت فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی (Body Mass Index) و نسبت دور کمر به لگن (Waist Hip Ratio)، قبل، سه و شش ماه بعد از آموزش با استفاده از SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: اجرای برنامه آموزشی موجب افزایش و تداوم میانگین سازه های TPB و میانگین رتبه سطح و شدت فعالیت جسمانی، بترتیب در سه و شش ماه بعد از مداخله در گروه آزمون گردید (0.001>P). همچنین کاهش و پایداری متوسط BMI و WHR در مقاطع زمانی مشاهده شد (0.001>P). اما در گروه کنترل هیچ تغییر معناداری در متغیرهای مذکور حاصل نشد (0.05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Improving and Maintaining Physical Activity and Anthropometric Indices in females from Tehran: Application of the Theory of Planned Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The amount of physical activity as an essential determinant of healthy lifestyle in females is less than is required. Theory-driven health education interventions, particularly Theory of Planned Behavior (TPB), are effective in promoting and sustaining physical activity. This research evaluated the TPB-based educational intervention on exercise behavior and anthropometric indices in females residing in organizational houses in Tehran. Materials and Methods: A randomized controlled trial was performed on 130 females residing in institutional houses in Tehran (2014). Participants were randomly chosen with multi-stage cluster sampling. The instructional sessions were carried out applying modified methods of the TPB structure (instrumental and affective attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, intention and behavior). The TPB constructs, physical activity level and intensity, Body Mass Index (BMI) and Waist Hip Ratio (WHR) were analyzed using the SPSS 16software in baseline, three and six months post-education. Results: Conducting the educational program led to a rise and maintained the mean of the TPB constructs and mean rank of the physical activity level and intensity, three and six months post-intervention in the case group (P< 0.001). Also, the averages of Body Mass Index (BMI) and WHR decreased and sustained in temporal sections (P< 0.001). However, no significant changes of aforesaid variables occurred in the control group (P>0.05) Conclusions: Implementing the TPB-directed instructional sessions resulted in ameliorating and sustaining exercise behavior and anthropometric indices in females.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب غلام نیا شیروانی | zeynab gholamnia shirvani
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فضل اله غفرانی پور | fazllolah ghofranipour
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا قراخانلو | reza gharakhanlo
گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

انوشیروان کاظم نژاد | anoshirvan kazemnezhad
گروه آمار حیاتی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-130-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322825.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات