Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۱-۴۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: از روش آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی نسبتا جدید برای درمان بیماری‌ها و اختلال‌ها استفاده می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. در مجموع 40 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ نوروفیدبک آموزش دیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اضطراب کتل و افسردگی بک استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نسخه 19 نرم‌افزار SPSS و با روش کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب 4.22±46.63 و 5.83±37.61 بود، اما پس از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب به 3.81±35.09 و 3.64±25.78 تغییر یافت. همچنین نتایج نشان داد که روش آموزش نوروفیدبک به طور معنی‌داری باعث کاهش اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی گردید (0.001>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای کاهش اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اضطراب، افسردگی، نوروفیدبک

عنوان انگلیسی The Effect of Neurofeedback Training on Anxiety and Depression in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Neurofeedback training method, as a relatively new therapy method, is being used for treatment of diseases and disorders. This research aimed to investigate the effect of neurofeedback training on anxiety and depression in students with attention deficit/hyperactivity disorder. Materials and Methods: This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design. The statistical population included all the elementary students with attention deficit/hyperactivity disorder, referred to counseling centers of Pakdasht city in 2015 academic year. Totally, 40 students were selected through the available sampling method and randomly assigned to two groups (each group had 20 person). The experimental group was educated with 12 sessions of 60 minutes by neurofeedback method. For data collection, the questionnaires of Cattell anxiety and Beck depression were used. Data was analyzed using SPSS-19 software and multivariate analysis of covariance (MONCOVA) method. Results: The results showed that the mean and standard deviation of anxiety and depression before the intervention in the neurofeedback group were respectively 46.63±4.22 and 37.61±5.83; but after the intervention, the mean and standard deviation of anxiety and depression in the neurofeedback group become 35.09±3.81 and 25.78±3.64, respectively. In addition, the result showed that neurofeedback training method significantly led to the decrease of anxiety and depression in students with attention deficit/hyperactivity disorder (P < 0.001). Conclusions: Regarding the results of this research, it is suggested that therapists and clinical psychologists use neurofeedback training for decreasing anxiety and depression in students with attention deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال عاشوری | jamal ashoori
department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-237-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322828.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات