Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی میزان استرس زندگی دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: استرس در دوران زندگی دانشجویی می‌توانند منجر به پیامدهای منفی متفاوتی از قبیل بیماری‌های جسمی، اختلالات روانی یا احساس فرسودگی در دانشجویان گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استرس زندگی دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید. مواد و روش ها: ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﻄﻌﻲ است ﻛﻪ بر روی 500 نفر از دانشجویان که به‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، انجام گردید. پرسشنامه مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد استرس دوران زندگی دانشجویی بود که به روش خودگزارش‌دهی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از ویرایش 20 نرم‌افزار SPSS و بهره‌گیری از آزمون‌های آماری تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: طبق یافته‌ها 57 درصد از دانشجویان نمره استرس متوسط داشتند. بزرگ‌ترین استرسورهای تجربه شده در درجه نخست استرس خود تحمیلی و سپس فشارها می‌باشد و بیشترین واکنش به این عوامل در درجه اول واکنش شناختی و سپس واکنش هیجانی بوده است. از بین متغیرهای جمعیت‌شناختی رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، تحصیلات مادر و تحصیلات پدر با استرس دوران دانشجویی رابطه معنی‌داری داشتند (P< 0.05). نتیجه‌گیری: با توجه به سطح بالای استرس در دانشجویان و مشخص شدن عوامل مؤثر جمعیت‌شناختی می‌توان نسبت به مداخله مؤثر در جهت مساعد کردن این عوامل اقدام کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، زندگی دانشجویی، دانشجویان، همدان

عنوان انگلیسی Student-Life Stress Level and its Related Factors among Medical Students of Hamadan University of Medical Sciences in 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Student-life stress can lead to various negative consequences such as physical illness, mental disorders or exhaustion. The present study was conducted to evaluate the level of student life stress and its related factors among medical students of Hamadan University of Medical Sciences. Materials and Methods: This cross-sectional study applied multistage random sampling to select 500university students at Hamadan University of Medical Sciences during 2015. The data collection tool used in this study was a self-report questionnaire containing two parts: a section on subjects' demographic details and another section for Student-Life Stress Inventory (SLSI). Data were analyzed in SPSS20-using descriptive and inferential statistics, such as independent t-test, Pearson’s correlation test and one-way ANOVA. Results: This study revealed that %57of the students had moderate levels of stress. The most important stressors included self-impose and pressure, and also the most important reactions to stressors included cognitive appraisal and emotional reactions, respectively. There was a significant association between exam stressors and branch, educational level, and mother's and father's education level (P< 0.05). Conclusions: According to the high level of stress in students and the recognition of demographic factors, effective educational interventions can be conducted to reduce stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Student life, Students, Hamadan

نویسندگان مقاله رویا نیک انجام | roya nikanjam


مجید براتی | majid barati


سعید بشیریان | saeed bashirian
social determinants of health research center and department of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

محمد بابامیری | mohammad babamiri


علی فتاحی | ali fattahi


علیرضا سلطانیان | alireza soltanian



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322830.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات