|
Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۲-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلال لجبازی-نافرمانی در کودکان و تبدیل شدن آن به اختلال های دیگر در صورت برطرف نشدن آن؛ هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی به روش گروهی بر علائم اختلال لجبازی- نافرمانی کودکان بود. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای و از نوع نیمه تجربی بود. در این پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری شامل سیاهه رفتاری کودک (CBCL)، ماتریسهای پیشرونده ریون کودک، فرم گزارش معلم (TRF) و یک مصاحبه بالینی با والدین بود. آزمودنیها طی 8 جلسه 60 دقیقهای که به صورت هفتگی برگزار میشد، در معرض مداخلات بازی درمانی قرار گرفتند. آزمودنیها در سه مرحله پیش از آغاز مداخله، پس از اتمام مداخله و با فاصله دو ماه از اتمام جلسات به عنوان پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS18 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که علائم اختلال لجبازی- نافرمانی به گزارش والد و به گزارش معلم در گروه آزمون بازی درمانی گروهی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون کاهش معنیداری داشت (P< 0.001). همچنین بعد از دو ماه پیگیری نتایج هم چنان پابرجا بود. نتیجه گیری: این یافتهها اثربخشی بازی درمانی گروهی را برای کاهش علائم کودکان دارای اختلال لجبازی- نافرمانی نشان میدهد و بر این اساس استفاده از این روش درمانی در مورد این کودکان به درمانگران توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودک، بازی درمانی گروهی، اختلال لجبازی- نافرمانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant Among Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: With regard to the prevalence of Oppositional-Defiant Disorder in children and converting to the other disorders, if left untreated, this research aims to investigate the effectiveness of group play therapy on oppositional-defiant disorder symptoms among children. Materials and Methods: This study is interventional and quasi-experimental research. In this study based on cluster sampling method, 30 participants were selected and randomly assigned to the experimental and control groups. The tools discussed here included Child Behavior Checklist (CBCL), Raven's Progressive Matrixes, Teacher Report Form (TRF) as well as a clinical interview with parents. Play therapy was provided weekly by group for the participants, in sixty-minute eight sessions. Participants were assessed in three stages of pre- interference post- interference and after two month intervals from completing sessions. SPSS18 and multi-variables covariance analysis method were used for analyzing data. Results: The results obtained by Mancova analysis showed that there was a significant decrease in oppositional defiant-disorder symptoms in comparison with control group reporting by parents and teacher (P < 0.001). In addition, the results indicated the same effect after two months. Conclusions: The results indicated the efficiency of group play therapy on decrease of oppositional defiant disorder symptoms among children. Accordingly using this treatment method on children was recommended to the therapists. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس مرشد | narges morshed
ایران داوودی | iran davoodi دانشگاه شهید چمران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
محمد بابامیری | mohammad babamiri research center for health sciences and department of ergonomics, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-138-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322832.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|