Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۳۶-۴۲

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوش معنوی زوجین شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از انواع هوش‌ها که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، هوش معنوی است که موجب می‌شود فرد در برابر رویدادها و حوادث زندگی بینشی عمیق بیابد و از سختی و چالش‌های زندگی نهراسد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر افزایش هوش معنوی زوجین شهر اصفهان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که در بین زوجین ارجاع داده شده به شوراهای حل اختلاف شهر اصفهان انجام گردید. نمونه آماری این پژوهش شامل 32 زوج بود که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش مداخلات آموزشی مربوط به تحلیل رفتار متقابل را در طی 10 جلسه آموزشی دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل از دریافت این مداخله در طول فرآیند پژوهش بی‌بهره بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) بود. داده‌های جمع آوری شده بوسیله تحلیل کواریانس توسط بسته نرم افزاری SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد آموزش تحلیل روابط متقابل توانسته منجر به افزایش معنی‌دار مولفه‌های تفکر وجودی انتقادی و تولید معنای شخصی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شود (0.001>P). نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت مشاوره گروهی به شیوه تحلیل ارتباط متقابل، روش مناسبی برای افزایش هوش معنوی زوجین و در نهایت افزایش رضایتمندی آنان بوده که می‌توان با آموزش آن به ارتقاء کیفیت معنویت زوجین پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زوجین، تحلیل رفتار متقابل، هوش معنوی

عنوان انگلیسی Teaching Transactional Analysis and Couples' Spiritual Intelligence in Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: One of the types of intelligences to which attention has been paid is the spiritual intelligence, which causes the person to find deep insight against life events and accidents and not be afraid of life difficulties and challenges. Therefore, the objective of the present study was to determine the effectiveness of group teaching via reciprocal behavior analysis on the increase of the couples' spiritual intelligence in the city of Isfahan, Iran. Materials and Methods: The research method of the present study was semi-experimental in pretest posttest and with control group type due to lack of probable sampling. The statistical population of the current study included couples referred to dispute resolution councils in the city of Isfahan. The statistical sample included 32 couples selected through improbable available sampling method and put into experimental and control groups. Then, the experimental group received teaching interventions related to reciprocal behavior analysis in 10 teaching sessions, while the control group did not receive such teaching interventions. The applied instrument in this study was King's spiritual intelligence questionnaire. The collected data were analyzed via covariance analysis in SPSS 10 software. Results: The results of multi-variable analysis showed that reciprocal relationship teaching could significantly increase the components of critical existential thinking and produce personal meaning in the experimental group compared to the control group at the posttest stage (P < 0.001). Conclusions: According to the findings of this study, group consultation through reciprocal analysis is a suitable method to increase couples' spiritual intelligence and finally the increase of their satisfaction, which can improve couples' spiritual quality through teaching it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه اردشیری لردجانی | fahimeh ardeshiri lordejani


طیبه شریفی | taebeh sharifi


محمد قاسمی پیربلوطی | mohammad ghasemi pirbloti



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322835.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات