Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۹

عنوان فارسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه شیوع قُلدری (BPQ) در مدارس متوسطه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: قلدری پدیده‌ای شایع در مدارس سراسر جهان می‌باشد. بنابراین روا سازی ابزارهای پرکاربرد در این حوزه حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه شیوع قلدری بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روان‌سنجی است. تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از بین دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) و بهزیستی ذهنی (جهت روایی واگرا) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-22 و AMOS-21 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از سه عامل اشباع شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است. بین شیوع قلدری با بهزیستی ذهنی (P< 0.05, r=-0.10) و پیشرفت تحصیلی (P< 0.01, r=-0.18) رابطه منفی و معنی‌داری مشاهده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.81 و برای هر کدام از خرده مقیاس‌ها شامل قلدری 0.81، قربانی 0.75 و نفع اجتماعی 0.70 به دست آمد که در سطح قابل قبول بودند. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی پرسشنامه شیوع قلدری در جامعه دانش‌آموزان، از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع قلدری، ساختار عاملی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی The Factorial Structure and Psychometric Properties of Bullying Prevalence Questionnaire in Secondary Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Bullying has been common in schools across the world. Therefore, assessing the psychometric properties of its structures is important. The aim of this study was the assessment of the factorial structure and psychometric properties of bullying prevalence questionnaire. Materials and Methods: The present study was descriptive and psychometric. For this purpose, 400 students (200 boys and 200 girls) were selected by multistage cluster sampling method and answered the bullying prevalence questionnaire and subjective well-being inventory (divergent validity). For data analysis, factor analysis method, Cronbach's alpha coefficient and Pearson’s correlation test were used by SPSS software version 22 and AMOS version 21. Results: factor analysis result showed that this questionnaire was saturated with three factors and had good fitness scales. Significant negative relationships of bullying prevalence with subjective well-being (r = -0.10 and P ≤ 0.05) and academic achievement (r = -0.18 and P ≤ 0.01) were obtained. Cronbach's alpha for the total scale was calculated as 0.81, and for each of the subscales it was as follows: bullying: 0.81, victim 0.75, and pro-social 0.70; all the scores were satisfactory. Conclusions: Findings of the research showed that the Persian version of the bullying prevalence questionnaire was acceptable among students concerning psychometric characteristic and it can be used as a valid instrument for psychological studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bullying Prevalence, Factorial Structure, Students

نویسندگان مقاله افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
سمنان، مهدیشهر، دربند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی


سیاوش طالع پسند | siavash talepasand
سمنان، مهدیشهر، دربند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-150-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات