Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزشی خودمراقبتی در بهبود کیفیت زندگی سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سالمندان به علت مشکلات فراوان جسمی و روانی مستعد ابتلا به آسیب های مختلفی می باشند، لذا نیازمند توجه و رعایت برنامه خودمراقبتی موثر در ارتقاء سلامت خود می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی برنامه خودمراقبتی بر روند کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 160 نفر از سالمندان تحت پوشش 8 مرکز بهداشتی درمانی شهر زنجان انجام شد. نمونه‌ها به روش خوشه‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (80 نفر) و کنترل (80 نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 6 جلسه آموزشی یک ساعته در زمینه برنامه خود مراقبتی برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 بود. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 20 و با به کارگیری آزمون‌های کای‌دو، دقیق فیشر، تی‌مستقل و تی‌زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان دهنده افزایش میانگین نمرات ابعاد مختلف کیفیت زندگی سالمندان گروه آزمون پس از انجام مداخله آموزشی بود (0.001>P). نتیجه‌گیری: اگر سالمندان در مورد شیوه‌های صحیح زندگی اطلاعات درستی داشته باشند، می‌توان از بسیاری از مشکلات آنها پیشگیری نمود یا به نحو مطلوبی آنها را کنترل کرده و در جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان برنامه‌ریزی نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، کیفیت زندگی، خود مراقبتی

عنوان انگلیسی Effect of Self–Care Educational Program to Improving Quality of Life among Elderly Referred to Health Centers in Zanjan
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Since elderlies are susceptible to various impairments due to different physical and mental problems, they need more attention and abiding and efficient self-care program for their health promotion. The present study investigated the effect of self-care training program on quality of life of elderlies. Materials and Methods: This pre- and post-quasi-experimental study was carried out on 160 elderly clients selected from eight health care centers in Zanjan, Iran. The elderlies were selected by randomized sampling and assigned to two groups of experimental (n = 80) and control (n = 80) groups. The experimental group participated in the self-care training program for six sessions of one hour. The study instruments were questionnaires regarding demographic information and short-form health survey (SF-36). Data analysis was performed using SPSS-22 software by independent t-test, Mann-Whitney and chi-squared. Results: The finding showed a significant difference in mean scores of quality of life between the experimental and control groups after the intervention (P < 0.001). Conclusions: Self-care education to elderlies about the practices of proper nutrition, exercise, rest and medication can prevent several problems and help them to improve their quality of lives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aged, Quality of life, Self-care

نویسندگان مقاله فاطمه سلیمی | fatemeh salimi
health center of zanjan district
زنجان مرکز بهداشت شهرستان زنجان

غلامرضا گرمارودی | golamreza garmaroudi
department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش وارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سید مصطفی حسینی | seyed mustafa hosseini
department of epidemiology and biostatistics,school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

عزیزاله باطبی | azizollah batebi
department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322841.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات