Journal of Education and Community Health، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۹

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت پخت غذای سالم در والدین بر وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان: یک مرور ساختار مند
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پژوهش حاضر، مداخلات انجام شده در زمینه آموزش مهارت پخت غذا به والدین را به منظور شناسایی موثرترین روش آموزشی جهت ایجاد پیامدهای مثبت و طولانی اثر در ارتقاء سلامت کودکان و نوجوانان، به شیوه ساختارمند مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. مواد و روش ها: جستجوی الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام شد. پایگاههـای مـورد بررسـی عبـارت بودند ازSCOPOUS, PROQUEST SCIENCE DIRECT, PUBMED, SPRINGER ,SID , Iran Medex, Google Scholar. مطالعات مداخله آموزشی که شامل افزایش دانش و مهارت پخت غذای سالم در والدین، همراه با سنجش تاثیر مداخله بر کودکان و نوجوانان بوده و بین ژانویه 2005 تا سپتامبر 2014 به چاپ رسیده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: مداخلات در زمینه آموزش مهارت پخت غذای سالم به والدین به دو دسته کلی (الف) مبتنی بر تئـوری هـا و مـدل هـای آمـوزش بهداشـت و (ب) مطالعات بـدون استفاده از مدلها و تئوریهای آموزش بهداشت تقسیم شدند. از 7 مقاله بررسی شده 4 مطالعه در دسته اول و 3 مطالعه در دسته دوم طبقه بندی گردیدند. مطالعات بر اساس ایجاد تغییر مطلوب در نمایه توده بدنی و همچنین ماندگاری تغییر رفتار انجام شده در پیگیری های بعدی مقایسه گردیدند. نتیجه گیری: برنامه های آموزشی چند ترکیبی بهمراه استفاده از نظریه ها و مدل های آموزش بهداشت مؤثر، بهترین شیوه برای دستیابی به نتایج مورد انتظار می باشد. جهت ایجاد تغییرات مطلوب در نمایه توده بدنی کودکان و نوجوانان نیاز به انجام کارآزمایی های بالینی طولانی مدت با چندین استراتژی مختلف وجود دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Cooking Skills to Parents on Health Status of Children and Adolescents: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The present systematic review investigated and analyzed interventions in the field of parental skills in cooking healthy food in order to identify the most effective training methods to create a lasting and positive effect on the implications of health promotion of children and adolescents. Materials and Methods: Electronic search of databases was performed using the key words in English and Persian from Scopus, Proquest, Science Direct, Pub Med, Springer, Biomed Central, Google Scholar, Iran Medex and SID. The inclusion criteria were all educational interventions that included cooking healthy food with the aim to increase knowledge and skills of parents, or to assess the impact of interventions on children and adolescents, and that were published between January 2005 and September 2014. Results: Cooking skills educational interventions for parents were divided into two types 1: based on health education models and theories, and 2: without using health education models and theories. Among the seven articles reviewed, four studies were classified in the first group and three in the second group. The studies were compared based on changes in body mass index as well as the persistence of behavior change in the subsequent follow-ups. Conclusion: Use of multi-component education and follow-up that apply theories and models of health education are effective to reach the expected results. Clinical trials with several long-term strategies are required to create a favorable change in body mass index of children and teens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد مهدی هزاوه ای | seyed mohammad mehdi hazavehei
hamadan university of medical science,dep of public health
دانشگاه علوم پزشکی همدان- دانشکده بهداشت- گروه بهداشت عمومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

ملیحه طاهری | malihe taheri
hamadan university of medical science,dep of public health
دانشگاه علوم پزشکی همدان- دانشکده بهداشت- گروه بهداشت عمومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سمانه شیر احمدی | samaneh shirahmadi
hamadan university of medical science,dep of public health
دانشگاه علوم پزشکی همدان- دانشکده بهداشت- گروه بهداشت عمومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

نفیسه رضایی | nafise rezaei
hamadan university of medical science,central liberary
دانشگاه علوم پزشکی همدان- دانشکده پیراپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات