Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تأثیر شیوه آموزشی مبتنی بر بحث گروهی بر ارتقاء رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مشکلات مربوط به عادت ماهیانه یکی از علل عمده ناخوشی در زنان است. بحث گروهی یک روش پژوهشی است که گروه کوچکی از مشارکت‌کنندگان به منظور گردآوری اطلاعات به بحث درباره یک موضوع خاص می‌پردازند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق بحث گروهی بر رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای نیمه تجربی (یک گروهی) می‌باشد، که بر روی دختران 19-12 سال ساکن مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شهر تهران انجام شد. در این مطالعه کلیه افراد واجد شرایط (61 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل دو قسمت خصوصیات دموگرافیک و سؤالات عملکرد در خصوص بهداشت بلوغ جسمی (دوران عادت ماهیانه) بود که قبل و یک ماه پس از مداخله تکمیل گردید. مداخله آموزشی در طی 3 ماه انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تی‌زوجی از طریق نرم‌افزار SPSS-16 تحلیل شدند. یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی در مقایسه با قبل از آن میانگین نمره عملکرد از 4.43±12.11 به 2.97±16.50 افزایش یافت که این میزان تغییر از لحاظ آماری معنی‌دار بود (P< 0.001). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق بحث گروهی تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد افراد مورد مطالعه در خصوص بهداشت بلوغ جسمی داشت، لذا استفاده از این روش در آموزش مسائل مربوط به دوران بلوغ دختران نوجوان پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Education Based on Focus Group Discussions on Menstrual Health Behaviors of Female Adolescents in Boarding Centers of the Welfare Organization, Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Problems caused by menstruation are common among women. Focus group discussions are a method of data collection in which a small group of participants discuss a specified topic or issue. This study mainly aimed to determine the effects of health education based on focus group discussions on the promotion of health behaviors of female adolescents residing boarding centers of the Welfare Organization (Tehran, Iran) during their menstruation periods. Materials and Methods: This quasi-experimental interventional study recruited all eligible 12-19-year-old female residents (n=61) of the boarding centers affiliated to the Welfare Organization, Tehran, Iran. The data collection tool was a questionnaire including demographic information and puberty health behaviors (health behaviors during the menstruation period). The questionnaires were completed through interviews before and one month after training. The educational intervention lasted for three months. Data were analyzed using paired t and Kolmogorov-Smirnov tests in SPSS16. Results: The mean scores of performance increased from 12.11±4.43 before the intervention to 16.50±2.79 after the intervention (P< 0.001). Conclusion: Since the educational intervention based on focus group discussions had positive effects on the participants’ puberty health, such discussions are recommended to educate adolescent girls about puberty issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شایسته شیرزادی | shayesteh shirzadi


پری ناز دشمنگیر | parinaz doshmangir


حسن محمودی | hassan mahmoodi


نگین نیک سادات | negin niksadat


محمد حسین تقدیسی | mohammad hossein taghdisi


داود شجاعی زاده | davood shojaeizadeh



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-86-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322852.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات