Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۲-۴۲

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث مدرسه‌ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دانش آموزان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در مقابل حوادث می‌باشند. دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا به علت معلولیتشان ممکن است نسبت به دانش آموزان عادی آسیب‌پذیرتر باشند. لذا هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث مدرسه‌ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای مقطع دبیرستان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود. مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در بین کلیه دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی شهر همدان (دو مدرسه) در سال1392 انجام شد. دانش آموزان به روش تصادفی در دو گروه مداخله (23نفر) و کنترل (27نفر) قرار گرفتند. داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای شامل سؤالات مربوط به متغیرهای جمعیت‌شناختی، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، آگاهی و رفتارهای پیشگیری‌کننده به‌صورت خودگزارش‌دهی، قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی در دو گروه تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل ارائه یک کتابچه طراحی‌شده و برگزاری 5 جلسه آموزشی بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-16 و آزمون‌های تی‌زوجی، فیشر، تی‌مستقل و آزمون کای‌دو استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بعد از مداخله آموزشی افزایش میانگین نمرات آگاهی (P=0.002)، رفتارهای پیشگیری‌کننده (P=0.001) و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی شامل شدت درک‌شده (P=0.001)، منافع درک‌شده (P=0.001)، خودکارآمدی (P=0.001) و راهنما برای عمل (P=0.001) در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند سبب ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از آسیب‌های ناشی از حوادث مدرسه‌ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating a Health Belief Model-Based Educational Program for School Injury Prevention among Hard-of-Hearing/Deaf High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: While all students are vulnerable to injuries, such vulnerability may even be higher in the deaf and hard-of-hearing students. Therefore, this study evaluated a health belief model-based educational program to prevent school injuries among deaf and hard-of-hearing high school students. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted on all deaf and hard-of-hearing students who attended two special schools in Hamadan (Iran) during 2014. They were randomly assigned to either the intervention group (n = 23) or the control group (n = 27). Data were collected using a self-report questionnaire containing items on demographic characteristics, constructs of the health belief model, and knowledge and preventive behaviors. In both groups, the questionnaires were filled out through interviews before and two months after the intervention. The intervention included distributing booklets and holding five educational sessions. Data were analyzed with paired t, independent t, chi square, and Fisher’s exact tests in SPSS16. Results: After the educational intervention, the mean scores of knowledge (P=0.002), preventive behaviors (P=0.001), and constructs of the health belief model, i.e. perceived severity (P=0.001), perceived benefits (P=0.001), self-efficacy (P=0.001), and cues to action (P=0.001), were significantly higher in the intervention group than in the control group. Conclusion: According to our findings, an educational intervention based on the health belief model can promote behaviors to prevent school injuries among deaf and hard-of-hearing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه وجدانی آرام | fatemeh vejdani aram
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قدرت الله روشنایی | ghodratallah roshanaei
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سید محمد مهدی هزاوه ای | seyed mohammad mahdi hazavehei
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

اکرم کریمی شاهنجرینی | akram karimi shahanjarini
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فروزان رضاپور شاه کلایی | forouzan rezapur shahkolai
social determinants of health research center and department of public health, school of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
خیابان شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322855.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات