Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۶۶-۸۴

عنوان فارسی ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان ۱۲-۶ ساله: یک مرور نظام مند
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کودکان 12-6 ساله به علت شیوع بالای پوسیدگی دندان، تکامل دندان‌های دائمی و شکل‌گیری سبک زندگی، مهم‌ترین گروه هدف برنامه‌های بهداشت دهان و دندان هستند و مدرسه آسان‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش دستیابی به این گروه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر مدرسه بر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان 12-6 ساله انجام شده است. مواد و روش‌ها: جستجوی الکترونیکی در پایگاه‌های اطلاعاتیScopus, Proquest, Science Direct, Pub Med, Springer, Biomed Central, Google Scholar،Iran Medex و SID با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام و مداخلات آموزشی که جهت پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و ارتقاء رفتارهای بهداشتی مرتبط در بین دانش آموزان اجرا و بین ژانویه 2004 تا سپتامبر 2014 چاپ شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: 17 مطالعه انتخاب‌ شده به دو دسته آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی و ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی تقسیم شدند. آن دسته از مداخلاتی که دارای ویژگی‌های زیر بودند با موفقیت بیشتری در افزایش آگاهی، رفتارهای بهداشتی، کاهش پلاک و پوسیدگی دندان همراه بودند: استمرار مداخله، درگیر کردن والدین و کارکنان مدرسه در برنامه، کاربرد مدل‌های تغییر رفتار، استفاده از ترکیب چندین روش آموزشی و به‌کارگیری تجربه عملی و خدمات پیشگیرانه. نتیجه‌گیری: استمرار آموزش‌های اجتماع‌محور، استفاده از برنامه‌های آموزشی مدون و ترکیبی، پیگیری، استفاده از نظریه‌ها و مدل‌های تغییر رفتار و ارائه خدمات پیشگیرانه بهترین راه رسیدن به نتایج مورد انتظار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Promoting Oral Health in 6-12 Year-Old Students: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The group of 6-12 year-old students are the main target of oral health programs due to the high prevalence of dental caries and the formation of permanent teeth during this age and the lifestyle-shaping nature of the period. Schools provide the easiest and most effective means of accessing this group. The present study was conducted to examine the impact of school-based interventions on improved oral health in 6-12 year-old students. Materials and Methods: The present systematic review searched for its English and Persian keywords in databases such as the Scopus, Proquest, Science Direct, Pubmed, Springer, Biomed Central, Google Scholar, IranMedex and SID and examined studies published between January 2004 and September 2014 about educational interventions aiming to prevent oral diseases and promote associated health behaviors in students. Results: The 17 studies selected for examination were divided into two categories: first, assessing an education based on self-care behaviors and preventive services second, assessing an education based on self-care behaviors only. Those interventions that were consistent in nature, involved the parents and the school personnel, used behavior change models, used a combination of several training methods, used practical experiences and provided preventive services were more effective in promoting knowledge and health behaviors and reducing dental caries and plaque in this group of children. Conclusion: Providing consistent community-based education, using a combination of several organized educational programs, following up on the children's progress, using behavior change theories and models and providing prevention services are the most effective measures for achieving the desired goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد مهدی هزاوه ای | seyed mohammad mehdi hazavehei
hamadan university medical science
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سمانه شیراحمدی | samane shirahmadi
hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

ملیحه طاهری | malihe taheri
hamadan university medical science
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

نسا نوقان | nesa noghan
asad abad faculty medical sciences
دانشکده علوم پزشکی اسد آباد

نفیسه رضایی | nafese rezaei
hamadan university medical science
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-70-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322859.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات