Journal of Education and Community Health، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۶

عنوان فارسی عوامل موثر بر مصرف غذاهای فوری در زنان بر اساس تئوری شناختی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به دنبال افزایش شهرنشینی، افزایش مسئولیت‌های شغلی زنان و رواج الگوهای غذایی غربی، مصرف غذاهای آماده در بین خانواده‌های ایرانی افزایش پیدا کرده است. تاکنون مطالعات محدودی با استفاده از تئوری در این زمینه انجام شده است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با مصرف غذاهای فوری بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در بین زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان بود. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه های خود ایفا و با مشارکت 384 نفر از زنان مراجعه‌کننده به 10 مرکز بهداشتی و درمانی شهر همدان انجام شد. پرسشنامه‌ها شامل سوالات مربوط به سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی، پرسشنامه 8 آیتمی بسامد مصرف غذاهای آماده و مشخصات جمعیت‌شناختی در طی شهریور و مهر ماه سال 1392 تکمیل شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و از آزمون‌های تی‌مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: مدل به کار رفته توانست 21 درصد از واریانس بسامد مصرف غذاهای آماده را تبیین نماید. در مدل رگرسیونی، دو سازه فراهمی(P< 0.001) و امید پیامد(P=0.04) سهم معنی داری در پیش بینی مصرف غذاهای فوری داشتند. وضعیت شغل زنان تنها متغیر جمعیت شناختی مرتبط با بسامد غذاهای آماده بود(P< 0.001). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد، طراحی مداخلاتی جهت ایجاد تغییر در امیدهای پیامد و فراهم نمودن گزینه های سالم می تواند نتایج مثبتی در کاهش مصرف غذاهای آماده داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله غذاهای آماده، تغذیه، تئوری شناختی اجتماعی، زنان

عنوان انگلیسی Factors Affecting the Consumption of Fast Foods Among Women Based on the Social Cognitive Theory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Fast-food consumption among Iranian families appears to be increasing probably due to urbanization, popularization of western-style diets and increased women's labor force participation. Few theory-based investigations have assessed the determinants of fast food consumption. Therefore, the aim of this study was to determine the predictors of fast food consumption, based on the social cognitive theory (SCT) among women referred to health centers in Hamadan, West of Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted using structured self-administered questionnaires on 384 women referred to 10 health centers in Hamadan city, Western of Iran. Health center was considered as a sampling unit and systematic random sampling method was applied to select health centers. Participants filled a questionnaire containing SCT constructs, an eight-item food frequency questionnaire, and demographic characteristics. Data was analyzed by independent T-test, one-way ANOVA, and multiple linear regression using SPSS-16. Results: The model could explain 21% of the variance in frequency of fast food consumption. Outcome expectations (p=0.04) and availability (p< 0.001) were the significant predictors. The career status of women was the only related demographic characteristic (p< 0.001). Conclusion: Interventions aimed to change outcome expectations and introducing nutritious alternatives to fast food could be promising to decrease the rate of fast-food consumption.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fast Foods, Eating, Social Cognitive Theory, Women

نویسندگان مقاله نوشین بیرانوند پور | nooshin beiranvandpour
social determinants of health research center, public health department, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

اکرم کریمی شاهنجرینی | akram karimi shahanjarini
hamadan university of medical sciences, faculty of health, hamadan, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

فروزان رضاپور شاه کلایی | forouzan rezapur shahkolai
social determinants of health research center, public health department, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

عباس مقیم بیگی | abbas moghimbeigi
modeling of noncommunicable disease research center, epidemiology amp;amp; biostatistics department, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیردار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-322878.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات