علمی پژوهان، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۲-۲۹

عنوان فارسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد بیماری ایدز در سال ۱۳۹۳ : مقایسه بین دانشکده های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ایدز یکی از خطرناک ترین بیماری های واگیر در جهان و به ویژه در جوانان است و پیشگیری مهم ترین راه مقابله با آن شناخته می شود. پیشگیری از ایدز نیازمند کسب آگاهی و نگرش صحیح در مورد بیماری، نحوه ی انتقال و روش های جلوگیری از آن است. لذا این پژوهش با هدف تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد بیماری ایدز در نیمسال دوم تحصیلی 94 - 1393 انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی بود. 320 نفر از دانشجویان دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی و پیراپزشکی در سال تحصیلی 94 - 1393 به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها ابتدا اطلاعات دموگرافیک تکمیل و از پرسشنامه بین المللی ایدز استفاده شد. تحلیل داده ها بوسیله آزمون Mann–Whitney و Kruskal–Wallis با نرم افزار SPSS ویرایش 22 انجام گردید. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی دانشجویان نسبت به بیماری ایدز به طور کلی 43 / 54 ± 89 / 5 و نگرش آنان 3/54±20/12 بود. نتایج نشان داد بین جنسیت و میزان آگاهی (391/P=0) و نگرش درباره بیماری ایدز (104/P=0) تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین دانشکده محل و مقطع تحصیلی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه اختلاف معناداری وجودنداشت (05/ 0 نتیجه گیری: با توجه به ضرورتی که در مورد افزایش آگاهی در مورد راههای انتقال ایدز و نگرش مناسب نسبت به افراد مبتلا به آن احساس می شود. مسئولان باید با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، برنامه هایی جهت افزایش آگاهی و بهبود نگرش افراد جامعه در این زمینه، به ویژه برنامه های پیشگیری از آن را طراحی و اجرا کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، ایدز، دانشجویان

عنوان انگلیسی Knowledge and attitudes toward AIDS among students of Hamadan university of medical sciences, 2015:Comparison between medicine, nursing and paramedical Faculty
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: AIDS is one of the most dangerous infectious diseases in the world and especially among young people. Prevention is known as the most principal approach to manage this issue. AIDS prevention requires gaining knowledge and real attitude of transmission and prevention of this illness. Therefore, this study aimed to determine the knowledge and attitudes toward AIDS between students of Hamadan University of Medical Sciences, in 2015. Methods: This investigation was a cross-sectional descriptive study. 320 students from medicine, nursing, midwifery and paramedical sciences schools were selected by sampling methods in 2014-2015. To collect data, demographic and the international AIDS questionnaire was used. Data analysis was performed by Mann-Whitney test and Kruskal-Wallis with SPSS software, version 22. Results: The mean and standard deviation score of students’ knowledge toward AIDS in general was 5/89±54/43 and 3/54±20/12 for attitudes score. The results showed that between gender and level of knowledge (P=0/391) and attitude about AIDS (P=0/104) no significant difference was seen. Also, between faculty and educational level of students and their knowledge and attitudes no significant changes was recognized (P< 0/05). Conclusion: Due to the necessity of increasing knowledge about routes of AIDS transmission and appropriate attitudes toward patients, authorities should design and organize programs, based on cultural and social conditions, to raise knowledge and improve attitudes, specially prevetion of AIDS transmission, in society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Attitude, Knowledge, Students

نویسندگان مقاله سعید یزدی راوندی |


زهرا تسلیمی |


فرشید شمسایی |


علی قلعه ایها |


صابر سالمی شکوری | salemi shakoori


علی نیکخواه |



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-91-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322921.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات