علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۳ : بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی از جمله شایع ترین اختلالات روانی است که اغلب شروع علایم این بیماری در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است. دانشجویان نیز در این محدوده سنی قرار دارند. از آنجا که بروز افسردگی در سنین جوانی با افت شدید عملکرد اجتماعی و شغلی و نیز عملکرد تحصیلی همراه است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افسردگی و متغیرهای جمعیت شناختی مؤثر بر آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی بود. که بر روی 222 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1393 انتخاب شده بودند انجام گرفت. از پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامۀ افسردگی بک ویرایش دوم جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مقایسه میانگین دو گروه مستقل ( T-Test ) و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA ) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد 101 نفر ( 45 %) از دانشجویان طبیعی و 121 نفر (55 %) درجاتی از افسردگی را نشان می دهند که 55 نفر ( 24 %) افسردگی خفیف، 56 نفر ( 2/ 25 %) افسردگی متوسط، 7 نفر ( 2/ 3%) دارای افسردگی شدید و 3 نفر ( 4/ 1%) افسردگی خیلی شدید داشتند. ارتباط معناداری بین جنسیت، وضعیت تاهل، بومی و غیر بومی بودن، وضعیت سکونت و افسردگی وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین مقطع تحصیلی و افسردگی ارتباط معناداری وجود ندارد (P=0.268). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که حداقل نیمی از دانشجویان مورد مطالعه دارای درجاتی از افسردگی بودند. بنابراین پیشنهاد می گردد برنامه هایی جهت ارتقاء سلامت روان و توانمندسازی دانشجویان به منظور کاهش بروز مشکلات روان شناختی از جمله افسردگی پیش بینی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Depression among medical students of Hamadan University of Medical Sciences in 2014: The Role of demographic variables
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depression is one of the most common mental disorder and most often, the symptoms begin to emerge in adolescence and early youth. Students are in this age range. Since development of depression is associated with dramatic decrease in social, occupational, and educational functioning in the youth, the current study was aimed to evaluate the prevalence of depression and its effective demographic variables among the medical students of Hamadan University of Medical Sciences in 2014. Methods: This descriptive, analytical, cross-sectional study was performed on 222 medical students of Hamadan University of Medical Sciences who were selected through convenience sampling in 2014. The questionnaires of demographic information and Beck Depression Inventory II (BDI-II) were used for data gathering. Student’s t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used for data analysis by using SPSS software version 22. Results: The results showed that 101 (45%) of the students were normal and 121 (55%) suffering from various degrees of depression, including 55 (24%) with mild depression, 56 (25.2%) with moderate depression, 7 (3.2%) with severe depression and 3 (1.4%) very severe depression. There was no significant relationship between sex, marriage, native/non-native, habitat and depression. Also, one-way analysis of variance indicated no significant relationship between grade and depression (P=0.268). Conclusion: The results showed that at least half of the subjects had some degrees of depression. Therefore, it is proposed that the programs are required to promote mental health of the students to reduce the psychological problems such as depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره رضایی |


سعید یزدی راوندی |


علی قلعه ایها |


محمد علی سیف ربیعی | mohammad ali



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-91-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322927.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات