|
علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال ۱۳۹۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نوجوانی دوره تکامل تغییرات در وضعیت بدن، تفکر و روابط اجتماعی است. در این دوران فرد به تدریج مسئولیت سلامت خود را به عهده می گیرد. این تغییرات نوجوانان را در معرض خطر گسترش رفتارهای بهداشتی پرخطر قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال 1392 انجام گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی_مقطعی بود. 360 نفر از میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال 1392 با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت برای گرد آوری داده ها استفاده شد. از شاخص های آماری میانگین، انحراف معیار و فراوانی با نرم افزار SPSS نسخه 16 برای توصیف داده ها استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد از بین 6 بعد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی: فعالیت بدنی و مسئولیت پذیری سلامتی در بین دانش آموزان وضعیت مناسبی نداشتند. 88/1 درصد از دانش آموزان وضعیت خود شکوفایی و 48/9 درصد رفتارهای مسئولیت پذیری سلامتی مناسبی داشتند. 57/8 درصد رفتارهای تغذیه ای مناسب و 91/9 درصد وضعیت حمایت اجتماعی درک شده را در سطح بالا ذکر نموده اند. 55/8 درصد رفتارهای مدیریت استرس خوب و 41/9 درصد وضعیت فعالیت بدنی خود را خوب دانسته اند. نتیجه گیری: تدوین برنامه آموزشی به منظور ارتقاء رفتارهای سلامت و تهیه مواد و متون آموزشی مناسب با نیازهای این گروه از افراد جامعه می تواند بسیار سودمند باشد و باعث ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی دانش آموزان گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتقاء سلامت، دانش آموزان، رفتار، نوجوان |
|
عنوان انگلیسی |
Health-promoting behaviors among high school students in Hamadan in 2013 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Adolescence is a period of change in the development of body, mind and social relations. During this period, persons gradually assume responsibility for their health. These changes put adolescents at risk of developing health-risk behaviors. This study was conducted to evaluate the health-promoting behaviors among high school students in Hamadan in 2013. Methods: The present study was a cross-sectional study. High school students were selected as target group and 360 of them were selected using the multi-stage cluster sampling method in 2013. Health-promoting behaviors questionnaire was used to collect data. For data analysis b software SPSS version 16 mean, standard deviation and frequency were used. Results: The results showed that from six health-promoting behaviors, physical activity and health responsibility were not in good condition among the students. 88.1% of the subjects had well status in self-actualization and 48.9% of them had good health responsibility behavior. 57.8% of the students had appropriate nutritional behaviors and 91.9% mentioned perceived social support status at the high level. 55.8% found stress management behaviors good and 41.9% of the subjects expressed that they had good physical activity. Conclusion: Providing training programs, in order to improve health behaviors and prepare training materials and textbooks suitable for the needs of this group of the society, can be entirely beneficial and enhance the level of physical and mental health of the students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health Promotion, Behavior, Students |
|
نویسندگان مقاله |
بابک معینی | babak moeini associate professor health education, social determinants of health research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سعید دشتی | saeid dashti ph.d. student in health education, faculty of health, yazd university of medical sciences, yazd, iran دانشجوی دکتری آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، یزد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
پروانه تیموری | parvaneh teymoori associate professor health education, social determinants of health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
وحید کفعمی | vahid kafami msc of health education, students research center, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
امیرعباس موسعلی | amir abbas mousali msc of health education, students research center, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مهناز شریفی | mahnaz sharifi msc of health education, students research center, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مهدی اکبر زاده | mahdi akbar zadeh ph.d. student in biostatistics, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran دانشجوی دکتری آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
حسین ملکی | hossein maleki director of the department health and prevention of injury community, education organization of the hamadan province, hamadan, iran مدیر گروه سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322941.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|