علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۱

عنوان فارسی چگونگی رعایت مفاد منشور حقوق بیمار در اتاق عمل بیمارستان های آموزشی همدان در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کیفیت خدمات و جلب رضایت مشتری از اولویت های سیستم درمانی است. رعایت حقوق بیماران از مواردی است که رضایت بیماران را در پی خواهد شد. لذا رعایت حقوق بیماران از اولویت های درمانی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، با توجه به این موضوع و اهمیت کنترل کیفیت مراقبت ها، این پژوهش با هدف تعیین چگونگی رعایت اجزای منشور حقوق بیمار توسط پرسنل هوشبری و جراحی بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 اجرا گردید. روش کار: این مطالعه توصیفی_تحلیلی بر روی تمام پرسنل هوشبری و جراحی، اتاق عمل بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 (205) نفر انجام شد. اطلاعات لازم از طریق 4 چک لیست رعایت حقوق بیمار در بخش های : پذیرش، اتاق جراحی (پرسنل هوشبری) اتاق جراحی (پرسنل جراحی) و ریکاوری، جمع آوری گردید. هر یک از پرسنل 5 بار تحت مشاهده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها: میانگین امتیاز رعایت حقوق بیمار در بخش های پذیرش، جراحی (پرسنل هوشبری)، جراحی (پرسنل اتاق عمل) و ریکاوری به ترتیب 70، 53/6، 57 و 55 امتیاز کامل چک لیست های مربوطه بود و در کل رعایت حقوق بیمار در حد متوسط (50/2) بود و نحوه رعایت حقوق بیمار، با جنسیت (P=0/03) و بخش ارائه مراقبت (P=0/01) ارتباط معنا داری داشت. نتیجه گیری: رعایت حقوق بیمار دراتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر همدان در سال 91 در سطح متوسط بود و لازم است برای ارتقاء حقوق بیماران در اتاق عمل در زمینه های شناسائی افراد گروه درمانی، حفظ حریم بیمار، ارائه اطلاعات ضروری درمورد جراحی ، انتخاب شیوه بیهوشی توسط بیمار اقدامات مناسب انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حقوق بیمار، اتاق عمل، مراقبت پرستاری

عنوان انگلیسی Quality of compliance of patient’s rights in operating rooms of Hamadan’s educational hospitals in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Quality care and client satisfaction are of major priority in health services. Compliance of patient rights causes their satisfaction therefore, it is one of health care preferences and unavoidable necessities. Considering this issue and importance of quality control of cares, this study was accomplished in order to determine quality of performance of patient’s rights by surgical and anesthesia staff at Hamadan’s educational hospitals in 2012. Methods: This descriptive analytic research was conducted on all surgical and anesthesia staff as well as operating room of the educational hospitals (205 people). Required information was gathered through four checklists of the performance of patient’s rights in different sections including reception, surgery room (surgical and anesthesia staff) and recovery. Each one of the staff was observed five times. In order to analyze the data, SPSS software version 16 and chi-square test were used. Results: Mean score of patient’s rights compliance in reception, surgical and anesthesia staff, and recovery sections were, respectively, 70 , 56.3 , 57 and 55 of total score of the pertinent checklists. Patient’s rights compliance in all parts were in moderate level (50.2 ), and had significant relation with sex (P=0.03) and part (P=0.01). Conclusion: The performance of patient’s rights in operating room of Hamadan educational hospitals was average in 2012. Based on the results, appropriate measures should be performed in aspects of introduction of HCWs, selection of anesthetic technique, giving necessary information, respect to patient privacy and obtaining specific surgical consent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient’s rights, Operating rooms, Nursing care

نویسندگان مقاله میترا زندیه | mitra zandiyeh
department of operating room, school of para medicine, hamadan, university of medical sciences, hamadan, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

اکرم پاکرو پایروندی | akram pakro payravandi
student of operating room, students research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
دانشجوی اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

بهزاد ایمنی | behzad imani
department of operating room, school of para medicine, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سارا احمدی | sara ahmadi
student of operating room, bualicina hospital, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشجوی اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قدرت الله روشنایی | ghodratollah roshanaei
modeling of noncommunicable diseases research center, department of biostatistics and epidemiology, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مدلسازی بیمار یهای غیرواگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322945.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات