علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۹

عنوان فارسی ارتباط امید به زندگی با طرحواره های ناسازگار اولیه در مادران کودکان آسیب دیده ذهنی شهر کرمانشاه در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امید به عنوان یکی از منابع مقابله با مشکلات در انسان عمل می کند. طرحواره های اولیه باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضا نشدن نیازهای اولیه به خصوص نیازهای عاطفی در دوران کودکی سرچشمه می گیرند. در این پژوهش میزان امید به زندگی مادرانی که دارای فرزند آسیب دیده ذهنی با طرحواره های ناسازگار اولیه مقایسه گردید و ارتباط امید به زندگی با هر کدام از طرحواره ها مشخص مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی و از نوع مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از مادران کودکان آسیب دیده ذهنی مراجعه کننده به مراکز توانبخشی بهزیستی شهر کرمانشاه در سال 1393 بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه امید به زندگی و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه بود. اطلاعات بدست آمده با روش تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، که تنها بین طرحواره های طرد و رها شدگی (P=0.002)، محدودیت های مختل (P=0.007) و دیگر جهت مندی (P=0.003) با امید به زندگی مادران کودکان آسیب دیده ذهنی از لحاظ آماری ارتباط معنا دار وجود دارد. بین سایر طرحواره ها و امید به زندگی ارتباط معنا داری وجود نداشت. نتیجه گیری: طرحواره دیگر جهت مندی و محدودیت های مختل و طرد و رها شدگی در مادران دارای فرزند آسیب دیده ذهنی با امید به زندگی در آنها ارتباط معنادار دارد. در واقع هر اندازه این طرحواره ها در مادر بارزتر باشد، امید به زندگی بیشتری در آنان پیش بینی می گردد. بنابراین از این طرحواره ها می توان در افزایش امید به زندگی مادران کودکان آسیب دیده ذهنی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید به زندگی، آسیب دیده ذهنی، طرحواره های ناسازگار اولیه

عنوان انگلیسی The relation between life expectancy and early maladaptive schemas in the mothers of children with intellectual disability in Kermanshah City in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Expectancy acts as a basis for dealing with problems in human. Early schemas are beliefs that people have about themselves and others and environment and generally stem from not satisfying basic essentials, particularly emotional needs, in childhood. The aim of this study was to determine relationship between life expectancy and early maladaptive schemas in the mothers of children with intellectual disability and also the relation between life expectancy and each determined schema was investigated. Methods: This descriptive, analytical, cross-sectional study was performed on 50 mothers, who were selected through available sampling referring to rehabilitation centers of Kermanshah City in 2014, with intellectual disabled children in. The questionnaires of life expectancy and early maladaptive schemas were used for data gathering. The information obtained was analyzed by regression analysis through SPSS version 22. Results: The results of regression analysis showed significant relationship between social isolation scheme (P= 0.002), impaired limits schema (P= 0.007) and other-directedness schema (P= 0.003) with life expectancy in mothers of children with intellectual disability. There was not significant relationship between other schemas and life expectancy. Conclusion: There is a significant relationship between other-directedness schema and impaired limits and social isolation schemas in the mothers of children with intellectual disability and life expectancy. Indeed, the more sensible are these schemas, the more life expectancy is projected for the mothers. Thus, these schemas can be used to enhance the life expectancy of the mothers of children with intellectual disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالرضا یاوری | abdolreza yavari
msc in speech therapy, faculty of rehabilitation sciences, arak university of medical sciences, arak, iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

فرانک سروری | faranak sorouri
msc in general psychology, psychology department, azad university of tonekabon, tonekabon, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

محمد رضایی | mohammad rezaei
msc in speech therapy, faculty of rehabilitation sciences, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فرزاد ویسی | farzad weisi
ph.d. student of speech therapy, faculty of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکتری گفتار درمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

بهرام طهماسبی | bahram tahmasebi
msc in general psychology, faculty of rehabilitation sciences, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322946.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات