علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی بررسی روش های ارزیابی صرف زمان فعل و تعیین بهترین روش در کودکان ۳ و ۴ ساله شهر رشت در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از حوزه های صرف، تصریف است که از طریق آن ملاحظات نحوی به کلمه اضافه می شود. این حوزه در افراد دارای اختلال زبانی آسیب دیده است. بنابراین ارزیابی تصریف در این افراد مهم محسوب می شود. پژوهش حاضر به تعیین روش های ارزیابی صرف زمان فعل و تعیین بهترین روش ارزیابی می پردازد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی_تحلیلی بود. آزمودنی ها شامل 27 دختر و 28 پسر بوده که در دو گروه سنی 3 و 4 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان براساس روش نمونه گیری خوشه ای از مهد کودک های شهر رشت انتخاب شدند. جهت ارزیابی صرف زمان فعل از 8 تکلیف تکرار بلافاصله، تکمیل داستان، تکمیل جمله 1، تکمیل جمله 2، سؤالی، دو گزینه ای، الگو دهی 1و الگو دهی 2 استفاده شد. زمان های مورد بررسی عبارت بودند از ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، مضارع اخباری و مضارع التزامی. نتایج پژوهش با استفاده از شاخص مرکزی میانگین، شاخص های پراکندگی شامل انحراف معیار، دامنه تغییرات و آزمون اندازه گیری های مکرر و با استفاده از SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین امتیاز روش تکرار بلافاصله بیشتر از سایرین بوده است، ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی توانایی صرف زمان فعل، حذف گردید. روش بعدی یعنی تکمیل داستان (میانگین 22 و انحراف معیار 4/14) به عنوان بهترین روش انتخاب شد. همچنین نتایج آزمون اندازه گیری های مکرر نشان داد که سایر روش ها با روش تکمیل داستان اختلاف معنی دار دارند (P< 0.001).نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی می توان گفت در بین 8 روش مورد بررسی، روش تکمیل داستان برای ارزیابی صرف زمان فعل بهتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صرف فعل، زمان فعل، ارزیابی، کودکان

عنوان انگلیسی Study of verb tense inflection evaluating methods and determination of the best methodin 3 or 4 year-old children in Rasht City in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: one domain of morphology is inflection that adds syntactic considerations to the words. This domain is affected in individual with language disorders. So evaluation of inflection in these people is important. In this study, methods of verb tense inflection evaluation were compared and the best method was determined. Methods: This study was descriptive-analytical. The participants included 27 girls and 28 boys who were in age group 3 and 4 years old. They were selected by multistage sampling method of Rasht kindergartens. 8 tasks were used for evaluating of verb tense inflection, include: Two optional task, Question task, Sentence completion 1, Sentence completion 2, Immediate repetition, Modelling 1, Modeling 2, Story completion. The tenses that were evaluated included: past simple, present perfect, past continuous, past perfect, simple present, present subjunctive. The results of study were analyzed using central tendency include the mean, measures of variability include the standard deviation (or variance), the minimum and maximum values of the variables and repeated measures with the use of SPSS 16. Results: The mean scores of immediate repetition was more than others but because of inefficiency was abandoned. Thus story completion was chosen as the best method. Also the results of repeated measures showed that the scores of other methods had significant difference with story completion. Modeling 1 and modeling 2 had the least scores. Conclusion: The story completion is the best method among other methods of this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Morphology, Inflection, Assessment, Children

نویسندگان مقاله زینب خوشحال | zeynab khoshhal
msc of speech therapy, department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد گفتار درمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

طاهره سیما شیرازی | sahere sima shirazi
ph.d. of speech therapy, department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دکتری گفتار درمانی، استادیار گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

بهروز محمودی بختیاری | behruz mahmoodi bakhtiari
associate professor of linguistics, department of performing arts, university of tehran, tehran, iran
دکتری زبان شناسی همگانی، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عنایت الله بخشی | enayatolla bakhshi
assistant professor of biostatistics, department of statistics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دکتری آمار حیاتی، استادیار گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-116-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322947.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات