علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۶

عنوان فارسی تدوین آموزش نامه و تاثیر بکارگیری آن بر رضایت دانشجویان فوریت پزشکی و ارزشیابی بالینی آنان در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده از ارزشیابی کار آمدترین روش بهبود کیفی آموزش است. ابزارهای ارزیابی بالینی مختلفی برای رسیدن به این هدف طراحی شده اند که آموزش نامه از آن جمله است. مطالعه حاضر به منظور تاثیر بکارگیری آموزش نامه بر رضایت دانشجویان فوریت پزشکی و نمرات ارزشیابی آنان در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1392 انجام گرفته است. روش کار: پژوهش از نوع مداخله ای بود. کلیه دانشجویان فوریت پزشکی (33 دانشجو) با سر شماری وارد پژوهش شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات آموزشنامه و پرسشنامه رضایتمندی بود. اعتبار محتوا و صوری فرم های آماری آموزش نامه و پرسشنامه های رضایتمندی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه تایید گردید. ضریب آلفای کرونباخ 0/97 برای فرم ها و 0/91 برای پرسشنامه ها به دست آمد. داده ها توسط نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: میانگین نمرات رضایتمندی دانشجویان 0/62±2/55، میانگین نمرات خود ارزیابی دانشجویان 1/03±2/96 و ارزشیابی توسط مربی اول 1/03±2/81، همچنین ارزشیابی توسط مربی دوم 1/01±2/74 و نیز توسط هر دو مربی 1/01±2/77 به دست آمد. نتایج حاصل نشان دادند که نمرات خود ارزیابی دانشجویان با ارزشیابی مربیان، رضایتمندی دانشجویان با میانگین نمرات خود ارزیابی آنان، نمرات خود ارزیابی دانشجویان و معدل آنها و نمرات ارزشیابی مربیان و معدل دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد در حالیکه بین نمرات رضایتمندی دانشجویان و نمرات ارزشیابی توسط مربیان ارتباط معکوس معنی دار وجود دارد (P˂0/05). نتیجه گیری: با توجه به رضایت دانشجویان از بکارگیری آموزش نامه و نیز تشابه نمرات خود ارزیابی و ارزشیابی مربیان می توان این روش را به دلیل عینی و ساده بودن جهت ارزشیابی چند منبعی دانشجویان در آموزش بالینی آنان پیشنهاد نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش نامه، دانشجویان فوریت پزشکی، خود ارزیابی، رضایتمندی

عنوان انگلیسی The effect of using logbook on emergency medical srvices student’s satisfaction and clinical evaluation, in Hamadan University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation is the most sufficient approach to improve the quality of education. In order to reach this goal, there have been many tools that one of them is logbook. Present study aims to estimate the effect of using logbook on students’ satisfaction and clinical evaluation in Hamadan University of Medical Sciences in 2013. Methods: In this interventional study, 33 students were involved. The assessment content and face validity of the statistical forms and the questionnaire were approved by the members of the faculty. Cronbach’s alpha coefficient was obtained 97.0 for forms and 91.0 for questionnaires. The results were compared. Data was analyzed by SPSS 16 with T-test and Pearson correlation coefficient. Results: Mean score of students’ satisfaction from evaluation by logbook was 2.55±0.62, mean score of students’ self-evaluation was 2.96±1.03, evaluation score of first instructor was 2.81±1.03, evaluation score of the second instructor was 2.74±1.01and also evaluation score of both instructors was 2.77±1.01. The results showed significant correlation between students’ self-evaluation scores and evaluation scores of both instructors, between students’ satisfaction and their mean self-evaluation scores, between students’ self-evaluation and evaluation score of both instructors and students’ academic marks. However there was a significant inverse correlation, between student’s satisfaction and evaluation score of both instructors (P< 0.05). Conclusion: According to the students’ satisfaction of using logbook and the same scores of self-assessment between students and teachers, one can suggest this approach in clinical education owing to its effectiveness, objectiveness and acceptability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Logbook, EMS student, Self-evaluation, Satisfaction

نویسندگان مقاله آرزو کرمپوریان | arezo karampourian
hamadan, iran
همدان، ایران

مهناز خطیبان | mahnaz khatiban
hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

کتایون جهانگیری | katayuon jahanghiri
tehran, iran
تهران، ایران

زهرا رضوی | zahra razavi
hamadan, iran
همدان، ایران

بهزاد ایمنی | behzad imani
hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-49-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات