علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۲

عنوان فارسی میزان رضایت بیماران از روش‌های اجرای حاکمیت بالینی در بخش جراحی بیمارستان بعثت شهر همدان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اجرای طرح حاکمیت بالینی در بیمارستان‌ها به منظور افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به عوامل متعددی نیاز دارد، که از آن جمله میتوان به عوامل مؤثر بر کاهش یا افزایش رضایت بیماران، تآثیر نحوه ی برخورد پرسنل بر روی افزایش رضایت بیماران و میزان تبعیت و مشارکت پرسنل در اجرای طرح اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از روش‌های اجرای حاکمیت بالینی در شهر همدان در سال 1392 انجام گرفت. روش کار: این مطالعه ی توصیفی به شکل مقطعی، بر روی 122 نفر از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان بعثت همدان که در سال 1392 تحت جراحی قرار گرفته بودند انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. ابزار گرداوری داده ها شامل یک پرسشنامه دو قسمتی پژوهشگر ساخته بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و توسط نرم افزار SPSS 17 مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: 64 درصد از بیماران سابقه بستری قبلی در بیمارستان مذکور را نداشته اند و محل سکونت 64 درصد از بیماران شهر و 36 درصد روستا بوده است، همچنین بیشتر بیماران 45 درصد دارای تحصیلات زیر دیپلم بودند. نتایج مطالعه نشان داد که 2 درصد بیماران بدون رضایت، 11 درصد از بیماران رضایت کم، 55 درصد رضایت متوسط و 32 درصد رضایت زیاد داشته‌اند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد برخورد و رفتار خوب پرسنل بیمارستان، پاسخ دهی به سؤالات بیمار، آگاه کردن بیمار از وضعیت فعلی بیماری خود و همچنین توضیح مراحل درمان همگی منجر به افزایش رضایت بیماران و همکاری بیشتر آنها با کادر پزشکی و در نتیجه بهتر طی شدن روال روند بهبودی و درمان بیماری می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حاکمیت بالینی، رضایت بیماران، بیمارستان

عنوان انگلیسی Patients’ satisfaction with the implementation of clinical governance in surgery ward of the Besat Hospital of Hamadan in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In order to improve the quality of provided services in hospitals, implementation of clinical governance depends on a number of factors, including: things which cause decreased or increased patients’ satisfaction, effect of staff’s treatment on patients’ satisfaction and participation of staff in the project. The aim of this study was to determine patients’ satisfaction with the implementation of clinical governance in surgery ward of Besat Hospital of Hamadan in 2013. Methods: This cross-sectional study was performed on 122 patients admitted to the hospital to undergo surgery in Besat hospital. Patients were selected based on random sampling. The data gathering tool was a researcher-made two-part questionnaire. After completing the questionnaire, patients’ data was analyzed using descriptive statistics and by SPSS version 17 software. Results: 64% of patients have never been admitted to the mentioned hospital before, and habitation place of 64% of patients was in the city and 36% in rural area. also most of the patients 45% were under diploma. The results showed that patients were grouped as 2% without satisfaction, 11% less satisfied, 55% moderately satisfied and 32% very satisfied. Conclusion: The results showed that suitable treatment of hospital staff, responding to patients’ questions, informing patients’ of their disease, as well as to explain the current status, all lead to increased patients’ satisfaction, cooperation with medical staff and therefore promoting the process of healing and treatment of disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical governance, Patient satisfaction, Hospital

نویسندگان مقاله بهزاد ایمنی | behzad imani
hamadan, iran
همدان، ایران

زهرا ابوالفتحی | zahra abolfathi
students research center, hamadan universtiy of medical sciences, hamadan, iran
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-111-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322949.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات