علمی پژوهان، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از شاخص های بهداشت روانی میزان رضایت از زندگی است که برکیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارد و از آنجا که کودکان استثنایی ویژگی ها و تواناییهای متفاوتی با کودکان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر نوع و میزان ناتوانی آنها قرار گیرد. هدف از این پژوهش مقایسه رضایت از زندگی در دانش آموزان نابینا، ناشنوا و عادی مدارس شهر همدان در سال 1392 است. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 21 دانش آموز نابینا و 66 دانش آموز ناشنوا بصورت سرشماری و 174 دانش آموز عادی مدارس شهر همدان با نمونه گیری تصادفی خوشه ای در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی دانش آموزان (Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale) انجام گرفت، داده ها با آزمون های آماری T-student و ANOVA و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمون تی نشان داد میزان رضایت از زندگی دو گروه دانش آموزان عادی و استثنایی یکسان نمی باشد و اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون آنووا نشان داد که میزان رضایت از زندگی سه گروه دانش آموزان نابینا، ناشنوا و عادی نیز یکسان نمی باشد و اختلاف معناداری وجود دارد (0/05>P). بین ابعاد میزان رضایت از زندگی سه گروه دانش‌آموزان نیز تفاوت معنی داری یافت شد (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج نهایی نشان داد که بیشترین میزان رضایت از زندگی در دانش آموزان عادی و کمترین میزان رضایت از زندگی در دانش آموزان نابینا وجود دارد که در مداخلات ارتقای سلامت نیاز به توجه بیشتر و برنامه ریزی های خاص تری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت از زندگی، نابینا، ناشنوا، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Comparison of life satisfaction in blind and deaf students with normal students of Hamadan schools in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the mental health indexes is life satisfaction influencing the quality of people. Exceptional children have different characteristics and abilities in comparison with normal children. Exceptional children are those that require special training to develop their ability. The aim of this research was to compare life satisfaction in blind and deaf children with normal students in Hamadan city. Methods: In this cross-sectional study, 12 blind and 39 deaf students were selected by Census sampling and 174 normal students were selected by Cluster random sampling in Hamadan in 2012. Data were collected using the Multidimensional Students' Life Satisfaction (MSLSS) analyzed by T-student and ANOVA. Results: The results showed that there was a significant difference (P< 0.05) among the levels of life satisfaction in three groups of blind, deaf and normal students, as life satisfaction in the normal students was more than that of the blind and deaf students. Also, was a significant difference (P< 0.05) between the levels of life satisfaction in two groups: blind and deaf students there, as level of life satisfaction in deaf students was higher in blind students. Conclusion: Final Results showed that the blind and deaf students had lower life satisfaction. Moreover, level of life satisfaction in blind students was lower than that of the deaf and normal students that health promotion interventions need to more consideration and specific plans.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life Satisfaction, Blind, Deaf, Students

نویسندگان مقاله فرشید شمسایی | farshid shamsaei
assistant professor of nursing, behavioral disorders and substance abuse research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
استادیار، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فاطمه اشترانی | fatemeh ashtarani
msc in educational nursing, students research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

الهام اشترانی | elham ashtarani
msc student of educational research, school of psychology and education, kharazmi university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-95-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات