|
علمی پژوهان، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت بر روانی واجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: عملکرد روانی گفتار، توانایی تولید کلمات، پردازش های ذهنی آگاهانه و به طور کلی قابلیت برقراری ارتباط شفاهی را بررسی می کند. اهمیت و تاثیر ویژگی های دموگرافیک بر تکالیف روانی واجی در مطالعات مختلف ذکر شده است. در این پژوهش قصد داریم تا روانی واجی و ارتباط آن با سنوات تحصیلی و جنسیت را در زبان فارسی مورد بررسی قرار دهیم. روش کار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی انجام شده است. افراد مورد مطالعه در این پژوهش 290 نمونه فارسی زبان 18-12 ساله طبیعی در هفت گروه سنی بودند که سابقه هیچگونه اختلال نورولوژیکی، روانی و حسی نداشتند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون روانی گفتار استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی و مقایسه داده ها از آزمون های T-test مستقل و ANOVA استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین سن، میزان تحصیلات و میانگین عملکرد روانی واجی تفاوت معناداری وجود دارد (005/0P <). همچنین این تفاوت معنی دار در میانگین عملکرد و تعداد انتقال های روانی واجی در بین دو جنس دختر و پسر وجود دارد. نتیجه گیری: افراد دارای تحصیلات کمتر امتیازات کمتری در تمامی موارد مورد بررسی به غیر از خوشه بندی داشتند که نشان می دهد غربال گری ذهنی ضعیف تری در میان افراد دارای تحصیلات کمتر وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روانی کلامی، روانی واجی، جنسیت، سنوات تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of gender and education on phonemic fluency |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Verbal fluency performance investigated the ability of producing words, conscious mental process and generally, the ability to make verbal communication. In different studies, phonological fluency tasks have significant relationship with variables such as age, gender and level of education. This research tries to investigate phonological fluency and its relationship with levels of education as well as gender in Persian language. Methods: The present study was done in cross- sectional approach. The subjects of this study were 290 typical persian speaking individuals with ages range from 12 to 18. They were divided in seven age groups who did not have any prior neurological, psychological and sensory disorders. Data collecting was performed through verbal fluency tests. An independent T-test and ANOVA were performed for data analysis. Results: According to obtained result from statistical tests in this research, there was significant difference between the age and level of education on one hand and mean performance of phonological fluency on other hand )P< 0.005(. Moreover, this significant difference is existed between the mean of performance and number of phonological fluency transfers in both boys and girls. Conclusion: Individuals with low education scored less in all studied area except clustering. It indicates, there is lower mental screening among the less educated people. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Verbal fluency, Phonemic fluency, Gender, Education |
|
نویسندگان مقاله |
سمیرا مظاهری | samira mazaheri
لیلا شمس پر | leila shamspar
محمد رضایی | mohamad rezaei دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
فرزاد ویسی | frzad veisi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-6&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322968.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|