ارگونومی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۸-۱۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب در پرستاران بیمارستان های لرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در برخی از مشاغل مانند شغل پرستاری به دلیل شرایط خاص شغلی کیفیت خواب پایین است و با توجه به اهمیتی که کیفیت خواب دارد این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب پرستاران پرداخته است. روش‌کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای و نیمه تجربی بود. جمعیت مورد مطالعه آن پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان‌های منتخب لرستان بودند که از میان آنها به صورت تصادفی 50 نفر به عنوان گروه کنترل و 50 نفر بعنوان گروه مداخله انتخاب شد. پرسشنامه‌های مربوطه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و کیفیت خواب پیتزبورگ بود. مداخله آموزشی برای گروه مداخله صورت گرفت و مجدداً بعد از 45 روز هردو گروه برای تکمیل پرسشنامه‌ها مورد پیگیری قرار گرفتند. از نرم افزار SPSS، و آزمون‌های تی مستقل و مک نمار جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه حاکی از اختلاف معنی‌دار بین میانگین نمره وضعیت خواب بعد از مداخله آموزشی بود (05/0 > P) که نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافته بود (05/0 > P). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش مهارت‌های بهبود کیفیت خواب می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت خواب پرسنل پرستاری داشته باشد و برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه برای پرسنل می‌تواند مفید و مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری، کیفیت خواب، آموزش بهداشت

عنوان انگلیسی The Study of Sleep Health Education Effect on Sleep Quality Among Lorestan Nursing Personnel
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In some occupations such as nursing, due to specific job circumstances, sleep quality is poor. Given the importance of sleep quality, this study examined the impact of sleep health education on sleep quality among nurses. Methods: This was an interventional and quasi-experimental research. The study population included the nursing personnel serving at elected Lorestan university hospitals. Among them, 50 were randomly assigned to a control group and 50 were selected as the intervention group. Data collection was organized according to a questionnaire posing demographical questions as well as Pittsburgh Sleep Quality questionnaire. Training intervention for the intervention group was carried out. Consequently passing 45 days, both control and intervention groups were called out for questionnaire filling. Data analysis was conducted using SPSS software, independent t-test and McNemar’s test. Results: The study results showed that after the intervention training, there was a significant difference in terms of the average sleep score among the personnel of nursing, and after the training intervention, the sleep status of the personnel got improved compared to those of the control group (P ≤ 0.05). Conclusions: The study results showed that sleep quality-improving skills trainings had an important and decisive impact on the sleep quality of nursing personnel and holding educational courses in this field for personnel can be useful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing, Sleep Quality, Health Educattion

نویسندگان مقاله محمد بابامیری | mohammad babamiri
research center for health sciences, department of ergonomics, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

بابک معینی | babak moeini
research center for health sciences, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

حجت طهماسیان | hojat tahmasian
msc of health education, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مجید براتی | majid barati
research center for behavioral disorders and substance abuse, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قدرت الله روشنایی | ghodrat roshanai
modeling of non communicable diseases research center, department of biostatistics and epidemiology , school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری های غیر واگیر و گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-293-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-331746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات