|
ارگونومی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر توجه تقسیم شده حاصل از درگیری شناختی بر عملکرد رانندگان افراد بالای ۶۵ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رانندگی یک فعالیت پیچیده است که نیازمند سطوح بالایی از فرایندهای شناختی و حرکتی است. از طرفی فعالیتهای ثانویه غیردیداری جزء فعالیتهایی هستند که بواسطه درگیریهای شناختی و توجه تقسیم شده، ممکن است عملکرد رانندگی را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین محدودیتهای شناختی مرتبط با افزایش سن، چالشهای بیشتری را در عملکرد رانندگان سالمند ایجاد میکند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که شاهد افزایش قابل توجه رانندگان سالمند هستیم. روشکار: به منظور بررسی تأثیر فعالیت ثانویه شناختی بر عملکرد رانندگی افراد، دو آزمون جادهای (با و بدون ارائه فعالیت ثانویه شناختی گوش دادن به یک مکالمه ضبط شده) انجام شد. 32 مرد با حداقل سن 65 سال (43/5 = SD، 26/7 = M)، در آزمونها شرکت کردند و متغیرهایی مانند سرعت متوسط رانندگی، مدت زمان رانندگی در محدوده خطر، تعداد سبقتها و تعداد انحرافات جانبی از طریق سیستم رادار و دوربین فیلم برداری اندازهگیری شد. اطلاعات بدست آمده بعد از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، از طریق آنالیز تی تست جفت شده (paired t-test) و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: سرعت (P = 0/02)، مدت زمان رانندگی در محدود خطر (P = 0/018) و تعداد سبقت (P< 0/001) افراد زمانی که درگیر رانندگی دو- وظیفهای بودند، نسبت به رانندگی در شرایط عادی به طور معنیداری کاهش یافت. از طرفی میانگین تعداد انحرافات جانبی خودرو افزایش یافت (P< 0/001). نتیجه گیری: با وجود اینکه فعالیت ثانویه شناختی عملکرد رانندگان را تحت تأثیر قرار میدهد، رانندگان سالمند به منظور کاهش خطرات رانندگی، از استراتژیهای جبرانی استفاده میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Divided Attention and Cognitive Distraction on Driver’s Performance Among People Aged over 65 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Driving is a complex task engaging high level of cognitive and motor processes. Adding to this complexity, engagement in cognitive secondary tasks such as talking with other passengers, speaking on the cell phone or listening to radio may effect driving performance. In addition, age-related cognitive limitations may adversely challenge driving performance. As the number of elderly drivers is rising, it is important to pay more attention to this matter. Methods: The effects of cognitive secondary tasks on driving performance were explored through two on-road experiments (with and without listening to a recorded dialogue). In this study thirty-two individuals (male, M = 72.6, SD = 5.43) voluntarily took part in the experiments. The mean driving speed, duration of driving in unsafe-zones, numbers of overtaking, and deviation of lateral lane position were recorded, adopting a radar system and video camera. After determination of the normality of data, paired t test and correlation analysis were conducted. Results: Mean driving speed (P < 0.05), duration of driving in an unsafe zone (P < 0.05), and numbers of overtaking (P < 0.001) showed considerable reduction of participants’ engagement in listening to the recorded dialogue. In contrast, mean deviation of lateral lane position increased. Conclusions: The findings revealed that driving performance of elderly drivers was effected when listening to a recorded dialogue. However, in order to increase driving safety, they adopted some compensating strategies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی ابن علی حیدری | mahdi ebnali heidari automotive industries research center, deputy of vehicle engineering, human factors engineering, tehran, iran مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو، معاونت مهندسی خودرو، مهندسی عوامل انسانی تهران، ایران
کمال اعظم | kamal azam assistance professor, statistics department, tehran university of medical sciences, tehran, iran دکتری آمار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
احمدرضا ناظری | ahmadreza nazeri assistance professor, rehabilitation college, shahid beheshti university, tehran, iran دکتری شنوایی شناسی، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
مجید ابن علی حیدری | majid ebnali heidari assistance professor, electrical engineering department, shahrekord university, shahrekord, iran دکتری برق، گروه مهندسی برق، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
علیرضا شاطری | alireza shateri assistance professor, electrical engineering department, shahrekord university, shahrekord, iran دکتری مکانیک، گروه مهندسی مکانیک و صنایع، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-413-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-331749.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|