ارگونومی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۶

عنوان فارسی بررسی اثرات سطوح مختلف روشنایی بر روی میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات اندکی جهت بررسی اثر روشنایی بر عملکردهای شناختی افراد صورت گرفته است. اما این مطالعات نتوانسته اند به نتیجه ای روشن و قطعی در این زمینه دست یابند. پژوهش حاضر به بررسی عملکردهای شناختی دانشجویان در مواجهه با سطوح مختلف روشنایی در شرایط آزمایشگاهی پرداخته است. روش کار: در این مطالعه تجربی 33 آزمودنی در محدوده سنی 26-19 سال به انجام آزمون های شناختی پرداختند. افراد درحین انجام آزمون نرم افزاری عملکرد پیوسته که درصد توجه افراد را می سنجد و دستگاه سنجش زمان واکنش که زمان واکنش افراد را اندازه می گیرد، در معرض مواجهه با سه سطح روشنایی معادل 200، 500 و1500 لوکس قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین درصد توجه افراد در روشنایی 1500 لوکس (75/99%) وکمترین درصد توجه در روشنایی500 لوکس (36/99%) بود. تحلیل های آماری نشان داد که اختلاف درصد توجه در سطوح مختلف روشنایی معنی دار است (004/0 =P). همچنین نتایج حاصل از آنالیز داده ها نشان داد که افزایش شدت روشنایی قادر به ایجاد تغییر معنی دار در میانگین زمان پاسخ (05/0>P) پاسخ صحیح (004/=P) خطای ارائه پاسخ (001/0=P) پاسخ حذف (017/0=P) می باشد. با افزایش شدت روشنایی زمان واکنش افراد کاهش یافته است. زمان واکنش در تمام سطوح روشنایی اختلاف معنی دار دارد (05/0>P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش شدت روشنایی باعث افزایش درصد توجه و کاهش زمان واکنش در افراد شده است. بنابراین ضروریست عامل سطوح مختلف روشنایی در طراحی پست های کاری که مستلزم استفاده از توجه و یا زمان واکنش می باشند را مدنظر قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روشنایی ،عملکرد شناختی، توجه، زمان واکنش

عنوان انگلیسی Evaluation of Effects of Different Levels of Brightness on Attention and Reaction Time under Laboratory Conditions
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Few studies were conducted to determine the effects of lighting on cognitive performance. However, they could not reach a decisive conclusion. This study investigated cognitive performance of university students exposed to different levels of lighting under laboratory conditions. Methods: In this experimental study, 33 subjects (age range 19-26 years) performed cognitive tests. Participants were exposed to three levels of lighting (200, 500 and 1500lux) in laboratory conditions while performing CPT tests to investigate percentage of attention and reaction time machine that measures reaction time. Results: The results of this study showed that the maximum percentage of attention (99.75%) belonged to lighting of 1500 (lux) and the minimum percentage of attention was related to 500(lux) (99.36%). statistical analysis showed significant differences in percentage of attention in different levels of lighting (P=0.004). In addition, results of data analysis showed that increase in intensity of lighting can make a significant change in the average response time (P˂0.001), correct response (P=0.004), commission error (P=0.001) and omission error (P=0.017). With increasing the lighting intensity, reaction time has decreased. The reaction time showed significant differences at all levels of lighting (P˂0.001) Conclusion: According to the findings of this study, lighting causes a decrease in reaction time and increase in attention. Thus, the lighting should be taken into account while designing of job and tasks which need attention or reaction time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lighting, Cognitive Performance, Attention, Reaction Time

نویسندگان مقاله حبیب اله دهقان | habibollah dehghan
assistant professor, department of occupational health engineering, school of health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

زهره محبیان | zohre mohebian
msc student, department of occupational health engineering, school of health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

قاسم یادگارفر | ghasem yadegarfar
assistant professor, biostatistics department, school of health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-475-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-331751.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات