ارگونومی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۰-۵۸

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی مهارت سیاسی و استرس شغلی در رابطه بین احساس پاسخگویی فردی و عملکرد شغلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ازآنجاکه کارکنان از مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمان از جمله مراکز آموزش عالی به شمار می‌روند، بررسی و شناسایی عوامل تاثیر-گذار بر عملکرد و تنش شغلی آن‌ها از اهمیت روزافزونی برخوردار است. براین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پاسخگویی فردی و عملکرد شغلی با آزمون نقش میانجی مهارت‌های سیاسی و تنش شغلی در بین کارکنان دانشگاه شیراز انجام شده است. روش‌کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه شیراز که دارای مدرک بالای دیپلم هستند بودند که شامل 726 نفر بودند که از میان آنان 248 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، عملکرد شغلی پاترسون (1990)، استرس شغلی هاوس و ریزو (1972) و مهارت سیاسی فریز و همکاران (2005) استفاده شد. روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‌گیری شده در الگوی مفهومی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعیین شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد شغلی کارکنان تحت تأثیر پاسخگویی فردی قرار دارد و کارکنانی که دارای مهارت سیاسی بودند هست بر پاسخگویی آن‌ها اثر می‌گذارد و اثر معنی‌داری بر عملکرد شغلی آن‌ها خواهد داشت. تنش شغلی نیز رابطه منفی و معنی‌دار بر عملکرد شغلی داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، مهارت سیاسی و تنش شغلی رابطه بین پاسخگویی فردی با عملکرد شغلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی مهارت سیاسی و تنش شغلی در بررسی رابطه علی پاسخگویی فردی با عملکرد شغلی تأکید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاسخگویی فردی، عملکرد شغلی، مهارت سیاسی، تنش شغلی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Political Skills and Job Stress in Relationship Between Sense of Personal Accountability and Job Performance
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since faculty members are among the most important assets of higher education institutions, surveying and identifying factors associated with these sources that can be effective on their performance and stress have gained increasing importance. Accordingly, the present study was conducted to survey the relationship between personal accountability and job performance considering the mediating effect of skills and job stress among employees of the University of Shiraz. Methods: The statistical population of this study consisted of all of Shiraz University staff who had high school diploma, which included 726 individuals. A sample of 256 persons was chosen using stratified random sampling method. The research method was descriptive-correlative. Data were collected using Hochwarter et al. (2005) accountability, job performance (1990) of Paterson, House and Rizzo’s (1972) Job tension and political skills, and Ferris et al. (2005) satisfaction standard questionnaires. The structural equation modeling (SEM) was used to study the relationship between the latent variables and the measured ones in conceptual model. Results: The results showed that job performance was affected by personal accountability; employees who had political skills had more accountability, which significantly affected their job performance. Job tension had a significant negative correlation with job performance. Conclusions: According to the results, political skills and job tension affected the relationship of individual’s accountability with job performance. The results put emphasis on the necessity of reassessing the mediating roles of political skills and job tension in surveying the causal relationships of accountability with job performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسنی | mohammad hassani
professor, department of educational sciences, faculty of literature and humanities, urmia university, urmia, iran
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

فرحناز دهقانی | farahnaz dehgan
msc of educational administration, faculty of literature and humanities, urmia university, urmia, iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

مهدی کاظم زاده بیطالی | mehdi kazemzadehbeytali
phd student of educational administration faculty of literature and humanities, urmia university, urmia, iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-462-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-331756.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات