ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت مدارس ایران از لحاظ ارگونومی :مروری نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عوامل مختلفی از جمله عدم توجه به متناسب سازی فضاهای آموزشی می تواند بطور چشم‌گیری کیفیت آموزش را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابراین، در این مطالعه تلاش شده است تا تمامی تحقیقات انجام‌شده در زمینه ارگونومی مدارس در ایران به‌طور جامع مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
روش کار: جستجو دو زبانه در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی فارسی شامل "دانش‌آموز"، "مدرسه ابتدایی، دبیرستان، متوسطه"، و "ارگونومی فیزیکی، محیطی و عمومی" و معادل‌های لاتین آن ها در پایگاه‌های داده‌ شامل Google Scholar، PubMed، Web of Science و Scopus از ابتدای تحقیقات در ایران جستجو تا سال 1403 شمسی (میلادی 2024) انجام شد. سپس مقالات مرتبط با موضوع مطابق با معیارهای تعیین‌شده، جمع‌آوری و بررسی گردید.
یافته ها: از میان مقالات یافت شده، تنها 30 مقاله به‌عنوان مقالات مرتبط با هدف مطالعه شناسایی شدند که به ارگونومی فیزیکی، محیطی و عمومی پرداخته‌ بودند. مقایسه این مطالعات نشان داد که اختلالات اسکلتی-عضلانی طی این مطالعات روندی صعودی داشته و بیشتر این اختلالات با مسائل ارگونومیکی در مدارس، از جمله عدم تناسب ابعاد بدنی دانش‌آموزان با میز و صندلی مورد استفاده در مدارس و همچنین حمل نامناسب کیف مدرسه مرتبط هستند.
نتیجه گیری: شرایط ارگونومی مدارس در ایران ضعیف و زمینه ساز افزایش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی شده است. بنابراین، بررسی مدارس از نظرالزامات ارگونومی و انجام اقدامات لازم جهت بهسازی آن ها از یک سو و از سوی دیگر افزایشآگاهی دانش‌آموزان در رابطه با نحوه انجام تکالیف و حمل صحیح کیف ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی – مدارس – ایران

عنوان انگلیسی status of Iranian schools in terms of ergonomics: a systematic review
چکیده انگلیسی مقاله
:Background and Objectives
Various factors, including a lack of attention to the adaptation of educational spaces, can significantly impact the quality of education. Consequently, this study aims to comprehensively review an
analyze all research conducted on school ergonomics in Iran.


 Methods
A bilingual search was conducted in this study utilizing Persian keywords such as "student," "elementary, middle or high school," and "physical, environmental, and general ergonomics," along with their Latin equivalents. This search was performed across databases including Google Scholar, PubMed, Web of Science, and Scopus, covering the period from the inception of research in Iran until the year 1403 in the Persian calendar (2024). Subsequently, articles relevant to the topic were collected and examined according to the established criteria.

Results
Among the identified articles, only 30 were recognized as relevant to the study's objectives, focusing on physical, environmental, and general ergonomics. A comparison of these studies revealed an upward trend in musculoskeletal disorders, with many of these issues linked to ergonomic problems in schools, including the mismatch between students' body dimensions and the desks and chairs used, as well as improper carrying of school bags.

Conclusion
The poor ergonomic condition in Iranian schools, leading to an increase in musculoskeletal disorders among students. It is vital to evaluate these schools based on ergonomic standards and implement necessary enhancements. Furthermore, it is important to raise students' awareness about proper task performance and appropriate backpack usage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics - Schools - Iran

نویسندگان مقاله رقیه اسمعلی | roghayeh esmaili
Students Research Committee, Faculty of health, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران

علی عسکری | ali ASKARI
Department of Occupational Health, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، داشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

محسن پورصادقیان | mohsen poursadeghiyan
Social Factors Research Center, School of Public Health, Ardabil University of Medical Sciences, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-478-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده مروری نظام‌مند
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات