ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس گرمایی یکی از شهرستان‌های جنوب ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مشاغلی که ساعات بسیار زیادی در مواجهه با استرس حرارتی می‌باشند، رانندگان تاکسی هستند. این افراد با توجه شرایط کاری، زمان زیادی را در کنار خودرو خود جهت تکمیل مسافر در زیر آفتاب می‌ایستند و همچنین در تمام طول مسیر رانندگی با استرس حرارتی مواجهه دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی یک برنامه مداخله‌ای آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس حرارتی یکی از شهرستان های جنوب ایران انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر مداخله نیمه تجربی بود که در سه مرحله شامل ارزیابی اولیه، آموزش و ارزیابی ثانویه برای ۸۰ نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. در مرحله اول، ارزیابی کلی از دانش و آگاهی همه رانندگان از استرس حرارتی به عمل آمد در عین حال پارامترهای شناختی شامل مهارت تمرکز و خستگی ذهنی با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. سپس آموزش به صورت غیر حضوری و حضوری به گروه مداخله داده شد. دو ماه بعد از شروع آموزش، پارامترهای شناختی برای هر دو گروه مداخله وکنترل اندازه گیری شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.

یافته‌ها: نتایج بعد مداخله نشان داد که آموزش انجام شده باعث افزایش معنی‌دار مهارت تمرکز و کاهش معنی‌دار خستگی ذهنی شد (001/0 > p). در خصوص مهارت تمرکز وخستگی ذهنی به همراه تمامی زیرمقوله های دو پرسش نامه، نتایج نشان داد که این متغیرها قبل از مداخله در بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشته و بعد از مداخله اختلاف بین دو گروه معنی دار بوده است (001/0 > p.)

 نتیجه‌گیری: اجرای یک برنامه آموزشی مناسب همراه با پیگیری طی دو ماه جهت آشنایی افراد در خصوص استرس گرمایی باعث بهبود عملکرد شناختی شده و همچنین استفاده از پیگیری آموزش با یک ساختار مجازی توانست روند آموزش و یادگیری را بهبود بخشیده و بر عملکرد افراد تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی، روانی،استرس گرمایی، فعالیت، برنامه‌های آموزشی

عنوان انگلیسی Evaluation of the effect of educational intervention on the cognitive performance of taxi drivers exposed to heat stress in a city in southern Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the jobs that is exposed to a lot of heat stress is taxi drivers. Due to their working conditions, these people spend a lot of time standing next to their cars in the sun to pick up passengers and are also exposed to heat stress throughout the entire driving journey. Therefore, the present study aimed to evaluate the effectiveness of an educational intervention program on the cognitive performance of taxi drivers exposed to heat stress in a city in southern Iran
Methods: The present study was a semi-experimental intervention that was conducted in three stages including initial assessment, training, and secondary assessment for 80 taxi drivers in two intervention and control groups. In the first stage, a general assessment of all drivers' knowledge and awareness of heat stress was performed, while cognitive parameters including concentration skills and mental fatigue were measured using a questionnaire. Then, training was given to the intervention group in both face-to-face and face-to-face formats. Two months after the start of training, cognitive parameters were measured for both intervention and control groups. Data analysis was also performed using SPSS software.
Results: The results after the intervention showed that the training significantly increased concentration skills and significantly reduced mental fatigue (p < 0.001). Regarding concentration skills and mental fatigue along with all subcategories of the two questionnaires, the results showed that there was no significant difference between these variables before the intervention between the two groups, and after the intervention, the difference between the two groups was significant (p < 0.001)
Conclusion: Implementing an appropriate training program with follow-up over a period of two months to familiarize individuals with heat stress improved cognitive performance, and using follow-up training with a virtual structure improved the teaching and learning process and had an impact on individuals' performanc
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fatigue, Mental, Heat Stress, Exertional, Training Programs

نویسندگان مقاله مرضیه صادقیان | marzie sadeghian
Assistance professorو Department of Occupational Health Engineering, School of Public Health/Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران

آرش سلحشوری | arash salahshoori
Assistance professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Public Health/Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

نیلوفر داودی |
Master of Sciences, Department of Occupational Health Engineering, School of Health/Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی ارشد بهداشت حرفه‌ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7473-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارگونومی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات