ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر تعارض کار- خانواده بر فرسودگی عاطفی معلمان: نقش تعدیل‌کننده حمایت سازمانی ادراک شده (مورد مطالعه: معلمان شهر قم)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پدیده تعارض کار-خانواده برای افراد و سازمان‌­ها حائز اهمیت است، زیرا این تعارض در سازمان­‌ها پیامدهای مهمی مانند فرسودگی شغلی، فرسودگی عاطفی، کاهش عملکرد شغلی و کاهش بهزیستی فرد را به دنبال دارد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تعارض کار- خانواده بر فرسودگی عاطفی معلمان شهر قم با نقش تعدیل‌کنندگی حمایت سازمانی ادراک شده بود.

روش: نوع تحقیق، از نوع الگوسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر قم به تعداد 3864 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 390 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه تعارض کار- خانواده، فرسودگی عاطفی و حمایت سازمانی ادراک شده، برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش از طریق نرم‌افزارهای آماری SPSS نسخه 26 و اسمارت Pls در سطوح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، کجی و کشیدگی)  و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) انجام شد.

یافته‌ها: ضریب مسیر متغیرها نشان داد تعارض کار- خانواده روی فرسودگی عاطفی (625/0=Beta، 45/19=t، 000/0=P) تأثیر مثبت و معنادار و حمایت سازمانی ادراک شده روی فرسودگی عاطفی (127/0-=Beta، 97/2=t، 004/0=P) تأثیر منفی و معنادار دارد و نقش تعدیل‌کنندگی حمایت سازمانی تأیید شد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد حمایت سازمانی می‌تواند در رابطه بین تعارض کار- خانواده و فرسودگی نقش تعدیل‌کننده داشته باشد. بنابراین هر چه فرد و شرایط محیطی او بتوانند تعارض کار-خانواده را کنترل نمایند و فرد از سازمان، حمایت بیشتری را ادراک نماید، فرسودگی عاطفی فرد کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض کار- خانواده، فرسودگی عاطفی، حمایت سازمانی ادراک شده، معلمان

عنوان انگلیسی The effect of family - work conflict on teachers' emotional burnout: the moderating role of perceived organizational support (Study case: teachers in Qom City)
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The phenomenon of work-family conflict is important for individuals and organizations, because this conflict in organizations leads to important consequences such as job burnout, emotional burnout, reduced productivity and job performance, and reduced individual well-being. Based on this, the aim of the present study was to investigate the effect of work-family conflict on the emotional burnout of teachers in Qom city with the moderating role of perceived organizational support.

Method: The type of research was structural equation modeling and the statistical population included all teachers in Qom, 3864 people, of whom 390 were selected as a sample using the Cochran formula and stratified random sampling method. In this research, three questionnaires of work-family conflict, emotional burnout and perceived organizational support were used to collect data. Research data analysis was performed using SPSS version 26 and Smart Pls statistical software at descriptive (frequency, percentage, mean, standard deviation, skewness & kurtosis) and inferential levels (structural equation model).

Result: The path coefficient of the variables showed that work-family conflict on emotional burnout (Beta=0.625, t=19.45, P=0.000) had a positive & significant effect and perceived organizational support has a negative & significant effect on emotional burnout (Beta=0.127, t=-2.97; P=0.004) and the moderating role of organizational support was confirmed.

Conclusion: The results showed that organizational support can have a moderating role in the relationship between work-family conflict and burnout. Therefore, the more the individual and his/her environmental conditions can control work-family conflict and the more support the individual perceives from the organization, the less emotional burnout the individual will experience.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family - Work Conflict, Emotional Burnout, Job Performance, Perceived Organizational Support, Teachers

نویسندگان مقاله علی ذوقی | Ali Zoghi
Department of Education, School of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran
کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

حمید رحیمی | Hamid rahimi
Associate Prof, Department of Education, School of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-595-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان‌‎شناسی صنعتی-سازمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات