Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دانشجویان متأهل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توجه به زندگی زناشویی و تلاش جهت افزایش مؤلفه‌های مرتبط با زندگی زناشویی رشد روزافزونی را به خود گرفته است، چرا که نمی‌توان جامعه سالم بدون خانواده سالم را متصور بود. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه خمینی‌ شهر بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان زن متأهل دانشگاه خمینی شهر اصفهان تشکیل می‌دادند. به منظور انجام پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان متأهل زن دانشگاه آزاد خمینی شهر به شیوه نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون در دوره آموزش غنی‌سازی روابط طی 7 جلسه 90 دقیقه‌ای شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش شامل مقیاس کیفیت زندگی و رضایت زناشویی بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS-20 استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات مقیاس کیفیت زندگی و رضایت زناشویی شرکت‌کنندگان برحسب عضویت گروهی (دو گروه آزمون و کنترل) پس از تعدیل تأثیر متغیر پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0.001P<). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش غنی سازی روابط بر کیفیت زندگی و رضایت زناشویی می‌توان از این روش جهت افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی و در نتیجه آن رضایت از زندگی زوجین بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله غنی‌سازی، روابط زوجین، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Relationships Enrichment Teaching on the Improvement of Life Quality and Marital Satisfaction in Married Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهسا امینی | mahsa amini
گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)

حسن حیدری | hassan heydari
گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-273-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات