|
ارگونومی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه وضعیت رفتارهای نا ایمن و ارتباط آن با تصادفات جادهای در رانندگان بینشهری ارومیه در سال ۱۴۰۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تصادفات رانندگی از مهمترین علل مرگ ومیر و آسیب های جدی محسوب می شود. رفتار رانندگان یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است. هدف مطالعه حاضر تعیین وضعیت رفتار نا ایمن و ارتباط آن با تصادفات جاده ای در رانندگان بین شهری ارومیه بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بر روی 378 نفر از رانندگان بین شهری مراجعه کننده به مرکز طب کار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. از پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگیDBQ استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بیشترین امتیاز رفتارهای نا ایمن مربوط به تخلفات غیرروتین با میانگین 44/0±33/1 بود. رابطه مثبت و معنی داری بین هر چهار خرده مقیاس DBQ و تصادفات جاده ای وجود داشت (001/0p<). براساس مدل رگرسیون خطی، از میان چهار زیر مقیاس DBQ، تخلفات روتین و اشتباهات به طور معناداری 3/24% تغییرات واریانس تصادفات سالانه را پیش بینی کردند. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین رفتارهای نا ایمن رانندگان و تصادفات رانندگی ارتباط معنادار وجود دارد و این نکته بر نیاز به مداخلات هدفمند برای کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی تأکید میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار رانندگی، تصادف جادهای، ایمنی ترافیک، رفتار نا ایمن |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Unsafe Behaviors of Professional Intercity Drivers and Their Impact on Traffic Accidents in Urmia city in 2023 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Traffic accidents are a leading cause of mortality and severe injuries. Driver behavior is a significant factor influencing this issue. This study aimed to investigate the status of unsafe driving behaviors and their relationship with road accidents among intercity drivers in Urmia. Methods: This cross-sectional study conducted on 378 intercity drivers visiting the Occupational Medicine Center at Urmia University of Medical Sciences. Sampling was performed using a convenience method. The Driver Behavior Questionnaire (DBQ) was employed as the standard instrument. Data analysis was conducted using SPSS version 24 at the significance level of 0.05. Findings: The highest score for unsafe behaviors was related to non-routine violations, with a mean of 1.33 ± 0.44. Significant positive correlations were found between all four DBQ subscales and road accidents (p < 0.001). Linear regression analysis revealed that routine violations and errors significantly predicted 24.3% of the variance in annual accidents. Conclusion: This study demonstrated significant associations between unsafe driving behaviors and traffic accidents, emphasizing the need for targeted interventions to reduce high-risk driving behaviors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Driving behavior, road accident, traffic safety, unsafe behavior |
|
نویسندگان مقاله |
ساحل فوری | Sahel Fouri Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Health, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
تیمور اللهیاری | Teimur الهیاری Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Health, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
ایرج محبی | Iraj Mohebbi Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Health, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7488-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارگونومی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|