مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال ۱۳۹۴ در شهر همدان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عوامل مختلف جسمی و روانی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد را تحت تاثیر قرار داده وآن را کاهش می دهد هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان بود. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 70 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. برای هر بیمار در گروه آزمون، سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طول 10 روز به روش teach back برگزار گردید. پرسشنامه استاندارد ارزیابی کیفیت زندگی مک نیو توسط بیماران هر دو گروه آزمون و کنترل در بدو ورود به مطالعه و بعد از یک ماه از آخرین جلسه آموزشی تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p<). که این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود. اما اختلاف بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون و کنترل بعد مداخله معنی دار بود (05/0p<) نتیجه گیری: روش آموزشی Teach back می تواند باعث ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد شود. با توجه به نقش مهم پرستاران میتوان از این روش آموزشی در جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله Teach Back ، کیفیت زندگی ، انفارکتوس میوکارد

عنوان انگلیسی Evaluating the Effect of Teach Back Education on Self-Care Behaviours and Quality of Life in Patients With Myocardial Infarction in 2015: A Randomised Controlled Trial
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patients with Myocardial infarction suffer from impaired daily functioning and reduced quality of life. The aim of this study was to determine the effect of teach back education on self-care behaviors and quality of life in patients with myocardial infarction in 2015 in Hamadan. Methods: In this quasi-experimental study, 70 Patients with myocardial infarction were selected with random available sampling and randomly divided to control and case groups. Three sessions, each for 45 minutes in 10 days, were performed for the case group. After one month and after the last training session, Mc New questionnaires were completed by both experimental and control groups. Data were analyzed with SPSS software (version 16) by descriptive statistics, independent-t and paired-t tests. Results: In the case group, there was a significant difference between the mean scores of quality of life. However, the difference was not significant in the control group. There were significant differences between the mean scores of quality of life of case and control groups after the intervention. Conclusions: In the present study, teach back training method improved the quality of life in patients with myocardial infarction. Considering its important role of nurses, they can use these training methods to improve the quality of life for patients with heart problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teach Back, quality of life, Myocardial infarction

نویسندگان مقاله محسن صلواتی | mohsen salavati
salavatimohsen42@yahoo.com


مهناز خطیبان | mahnaz khatiban
mahnaz.khatiban@gmail.com


بهناز مقدری کوشا | behnaz moghadari koosha
bmoghadarikoosha@yahoo.com


علیرضا سلطانیان | alireza soltanian
arsoltanian@yahoo.com



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-85-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/212/article-212-383184.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات