|
Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه میزان استفاده از بازیهای رایانهای و پرخاشگری در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: فنآوری نوین، اوقات زیادی از فرصتهای نوجوانان را پر می کند. برنامه های این رسانه ها، حاوی الگوهای فرهنگی و اخلاقی ویژه ای است که می تواند بر روی نوجوانان تأثیر فوق العاده ای داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان استفاده از بازیهای رایانهای و پرخاشگری در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران صورت پذیرفت. مواد و روشها: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، بود. از میان جامعه آماری 120 دانشآموز پسر که 60 نفر رفتار پرخاشگری و وابستگی به رایانه و 60 نفر نیز دارای رفتار عادی و عدم وابستگی به رایانه بودند به روش تصادفی چندمرحله ای از مناطق (شمال، جنوب، شرق و غرب) تهران انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری AGQ و پرسشنامه محقق ساخته، شامل 10 سؤال چندگزینهای که استفاده یا عدم استفاده از بازیهای رایانه ای را می سنجید استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها آمار توصیفی و استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بین انجام بازی های رایانه ای و پرخاشگری دانش آموزان و همچنین بین مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای و میزان پرخاشگری رابطه معناداری وجود دارد (P< 0.05). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش این نتیجه حاصل شد که با مدیریت و کنترل مدت زمان و نوع استفاده از بازیهای رایانهای میتوان از اثرات تخریبی این رسانه کاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی های رایانه ای، پرخاشگری، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Compare the Amount of Using Computer Games and Aggressive Behavior in Boy Middle School Students of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Computer Games, Aggressive, Students |
|
نویسندگان مقاله |
مهرانگیز شعاع کاظمی | mehrangiz shoaa kazemi al zahra university, tehran, iran
زهرا شهابی نژاد | zahra shahabinezhad department of counseling, faculty of educational sciences and psychology, alzahra university, tehran, iran ونک دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-294-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|