Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۳

عنوان فارسی مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: فن­آوری نوین، اوقات زیادی از فرصت‌های نوجوانان را پر می­ کند. برنامه ­های این رسانه­ ها، حاوی الگوهای فرهنگی و اخلاقی ویژه­ ای است که می ­تواند بر روی نوجوانان تأثیر فوق­ العاده ­ای داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش­ آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران صورت پذیرفت. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، بود. از میان جامعه آماری 120 دانش‌آموز پسر که 60 نفر رفتار پرخاشگری و وابستگی به رایانه و 60 نفر نیز دارای رفتار عادی و عدم وابستگی به رایانه بودند به روش تصادفی چندمرحله ای از مناطق (شمال، جنوب، شرق و غرب) تهران انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری AGQ و پرسشنامه محقق ساخته، شامل 10 سؤال چندگزینه‌ای که استفاده یا عدم استفاده از بازی­های رایانه ­ای را می­ سنجید استفاده گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها آمار توصیفی و استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، بین انجام بازی­ های رایانه ­ای و پرخاشگری دانش­ آموزان و همچنین بین مدت زمان استفاده از بازی­ های رایانه ­ای و میزان پرخاشگری رابطه معناداری وجود دارد (P< 0.05). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش این نتیجه حاصل شد که با مدیریت و کنترل مدت زمان و نوع استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌توان از اثرات تخریبی این رسانه کاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی های رایانه ای، پرخاشگری، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Compare the Amount of Using Computer Games and Aggressive Behavior in Boy Middle School Students of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer Games, Aggressive, Students

نویسندگان مقاله مهرانگیز شعاع کاظمی | mehrangiz shoaa kazemi
al zahra university, tehran, iran


زهرا شهابی نژاد | zahra shahabinezhad
department of counseling, faculty of educational sciences and psychology, alzahra university, tehran, iran
ونک دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-294-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات