Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۴۰-۴۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش ترکیبی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سوءتغذیه یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی دنیای امروز است که میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می ­دهد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر رفتار‌های تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر 8 تا 10 ساله شهر چابهار انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش­آموز دختر 8 تا 10 ساله شهر چابهار در سال 1393 تشکیل می‌دادند. به‌منظور انجام پژوهش، تعداد 65 نفر از دانش آموزان دختر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گرد­آوری اطلاعات شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه­های آگاهی، نگرش و عملکرد بود که قبل از آموزش، بلافاصله و دو ماه بعد از آخرین مداخله­ی آموزشی تکمیل گردید. مداخله­ آموزشی با استفاده از آموزش ترکیبی (سخنرانی، چندرسانه‌ای) در 3 جلسه­ 30 دقیقه­ای انجام گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون اندازه‌گیری‌های تکراری و کای دو با استفاده از بسته نرم‌افزاری SPSS-16 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره­ آگاهی دانش‌آموزان قبل از آموزش با بلافاصله و دو ماه بعد اجرای برنامه مداخله‌ای تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0.05>P). ولیکن بین میانگین نمرات نگرش و عملکرد قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد (0.05 نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که آموزش ترکیبی به علت بکار گرفته شدن حواس بیشتر در افزایش آگاهی مؤثر است اما درزمینهٔ تغییر نگرش و عملکرد نیازمند بررسی­ های بیشتر و انجام مداخلات در مدت زمان طولانی­ تر می­ باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، آگاهی، وضعیت تغذیه ای، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Effect of the Combined Education to Promoting Nutritional Behaviors of Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Knowledge, Nutritional Status, Students

نویسندگان مقاله صادق خاکپور | sadegh khakpour


سمیرا محمدی | samira mohammadi
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

شمس الدین نیکنامی | shamsodin niknami
department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

صدیقه السادات طوافیان | sedighehsadat tavafian



نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات