مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش همتا بر کیفیت زندگی دیابتی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه­: توجه به ابعاد بیماران دیابتی، به ویژه کیفیت زندگی آنها مهم بوده و می تواند در روند درمان این بیماران بسیار مهم باشد. آموزش به این بیماران ضروری بوده و آموزش همتا در تسهیل نمودن و پیشرفت بهداشت و ایجاد محیطی برای یادگیری تاثیر بسیار دارد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش همتا بر کیفیت زندگی دیابتی بیماران دیابتی انجام شد. روش کار: در این کارآزمایی بالینی، 70بیمار دیابتی نوع2که دارای ویژگی های شرکت در پژوهش بودند، در بیمارستان فیروزگر با نمونه گیری آسان وارد مطالعه شده­ وسپس تخصیص بیماران به دو گروه به روش تخصیص تصادفی بلوکی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، بیماری و پرسشنامه ی کیفیت زندگی بیماران دیابتی بود. بیماران گروه مداخله توسط همتایانی که آموزش دیده بودند، طی دو جلسه تحت آموزش قرار گرفته، اما بیماران گروه کنترل فقط آموزش روتین بخش را دریافت نمودند.کیفیت زندگی دیابتی بیماران­ قبل ­از آموزش ­و2ماه بعد ازآموزش سنجیده شد. اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSS(19) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین کیفیت زندگی دیابتی درهر دو گروه قبل از آموزش همتا اختلاف آماری معناداری نداشتند (3/.=p). اما میانگین کیفیت زندگی دیابتی بیماران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در دو ماه بعد از آموزش تفاوت معنی داری داشت (001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد، آموزش همتا برای بیماران دیابتی روشی موثر در جهت افزایش کیفیت زندگی دیابتی این بیماران می باشد. لذا توصیه می شود جهت آموزش بیماران، از این رویکرد آموزشی استفاده شود. کلید واژه ها: آموزش همتا، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتا، کیفیت زندگی، دیابت نوع دو

عنوان انگلیسی The Effect of Peer Education on Diabetes Quality of Life in Patients with Type 2 Diabetes: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background: Pay attention to the psychological aspects of diabetic patients is important and can be very useful in the process of treatment of them. Training is essential in these patients Peer education in facilitating and improving health and Create a Learning Atmosphere has many effects. This study was conducted to evaluate the effect of peer education on diabetes quality of life. Methods: In this randomized control trial study, 70 diabetic patients who were in Firoozgar hospital in Tehran were recruited using the convenience sampling method. The patients were assigned randomly into two control and intervention groups. Patients in the intervention group were trained by peers during the two sessions, but the patients in the control group received only routine education. Data were collected by demographic and diabetes quality of life questionnaire. Patient’s qualities of life were measured before the education and 2 months after the intervention. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data by SPSS. Results: Mean diabetes quality of life in both groups had no statistically significant before peer education (P:0.3). Mean of quality of life score in diabetic patients in intervention group was significantly different from control group at two months after the intervention. (P< 0.001). . Conclusion: Conclusion: According to the results of this study, it seems that peer education in diabetic patients is effective to increase quality of life in these patients. So it is recommended to educate patients by using this approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Peer education, Quality of Life, Type II diabetes

نویسندگان مقاله محمد خواصی | mohammad khavasi
کارشناس ارشد پرستاری،گروه پرستاری،دانشکده علوم پزشکی آبادان،آبادان،ایران

مرتضی شمسی زاده | morteza shamsizadeh
مربی ، گروه پرستاری داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

شکوه ورعی | shokoh varaei
استادیار، گروه پرستاری داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مسعود رضایی | masoud rezaei
کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

سعیده الهامی | saeideh elhami
مربی،گروه پرستاری،دانشکده علوم پزشکی آبادان،آبادان،ایران

دریادخت مسرور | daryadokht masroor
مربی،گروه پرستاری داخلی جراحی ،دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-195-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات