مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تولد کودک دارای کم‌توانی فشار زیادی بر اطرافیان و به ویژه والدین وارد کند و تمام رویاها و تخیلات آن‌ها را در مورد داشتن فرزندی سالم از بین ببرد و باعث مشکلاتی در ارتباطات خانوادگی و به وجود آمدن عواطف مخرب و منفی آ‌ن‌ها نسبت به کودک شود. هدف این مطالعه ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مدارس کودکان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 95-94 صورت گرفت. روش کار: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، تمامی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش‌پذیر در مدارس کودکان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 95-94 که شامل 53 نفر دختر و 92 نفر بود، انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS-14) و مقیاس‌ ارزیابی رابطه مادر-کودک (MCRE) جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که استرس با الگوهای ارتباطی پذیرش(001/0=P)، سهل‌گیرانه(007/0=P) و طرد (001/0=P)رابطه معنادار و منفی دارد، اما با الگوی ارتباطی بیش حمایتی رابطه‌ای ندارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت داشتن کودک کم‌توان ذهنی برای مادران به حدی استرس ایجاد می‌کند که الگوهای ارتباطی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامتی و ارتقاء کیفیت زندگی این دسته از مادران برنامه‌هایی اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، ‌ارتباط، مادران ، کودکان با ناتوانی.

عنوان انگلیسی The relationship between stress and mothers communication patterns of educable mentally retarded children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Birth of child with disability can put a lot of pressure on others, especially parents and eliminate all of the those dreams and fantasies about having a healthy child and cause problems in family relations and the development of destructive and negative emotions toward their child’s. The aim of this study was study the relationship between stress and communication patterns of mothers of educable mentally retarded children in schools for exceptional children of Hamadan City in 2015-16 curriculum year were done. Methods: In this descriptive- correlational study, all mothers of educable mentally retarded children in Hamadan City schools for exceptional children in the 2015-16 curriculum year that consisted of 53 females and 92 males were selected. Data collected by questionnaires: demographic questionnaire, Perceived Stress Scale (PSS-14) and Assessment Scale of mother-child relationship (MCRE) and analyzed by SPSS20. Results: The results of multiple correlation coefficient showed that stress has negative significance relationship with admission communication patterns (P=0/001), permissive (P=0/001) and rejection (P=0/001), but stress has no significance relationship with supportive patterns of communication. Conclusion: Based on the results obtained we can conclude having a disabled child creates to the extent stress for mothers that affected their patterns of communication by it, so it is suggested to maintain health and enhance quality of life of this mothers had implement some programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, communication, mothers, children with disability

نویسندگان مقاله عفت صادقیان | efat sadeghian


زهرا محمدی | zahra mohammadi


فرشید شمسایی | farshid shamsaei



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات