|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رسالت ارائه مراقبت های پرستاری مستلزم رعایت حقوق بیماران می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران شکل گرفت. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی، دو گروهه است. تعداد 60 دانشجوی پرستاری در عرصه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قرار گرفتند. محتوای آموزشی در خصوص حریم خصوصی بیمار و رضایت آگاهانه در یک جلسه چهار ساعته به دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، آموزش داده شد. همین محتوا با کمک لوح فشرده در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجویان، اموزش داده شد. قبل و بعد از مداخله، سطح آگاهی دانشجویان با کمک پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت و سپس اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS با تست های آماری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین سطح آگاهی در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی بعد از مداخله آموزشی ارتقاء یافته بود. اما در گروه آموزش کارگاهی سطح آگاهی قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار بود(P=0/001). نتیجه گیری: موضوع اخلاق و حقوق قانونی بیمار نیازمند استفاده از روش های خاص آموزشی است. موفق بودن آموزش کارگاهی می تواند به دلیل ماهیت محیط آموزشی و تعاملات انسانی آن باشد که می تواند در آموزش برخی موضوعات از جمله موضوعات اخلاقی موثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the effects of electronic and workshop education on knowledge of nursing students about patient right |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The mission of nursing care, in highest level of nursing standard, needs to consider the patients' rights. Orientation with patients' rights must be started from student time. This study shaped with the aim of comparing electronic and work shop education on knowledge of nursing student about patients' rights. Method: This is a semi- experimental with two groups. With simple random 60 nursing students were chosen, and allocated in electronical and work shop education. Educational content about privacy and informed consent were taught to students in a four hour work shop. This content with compact disk were taught to electronical group. Before and after educational intervention, the level of knowledge were assessed with questionnaire and data were analyzed with SPSS software. Results: showed that after intervention, the mean level of knowledge were increased. But in the workshop group statistical meaningful (p=0.001) Conclusion: Ethics and patient rights are one of the issues that have particular sensitivity, and needs to using special educational ways in order to attract the nursing students. Training workshop may be successful due to nature of educational environment and human interaction, while the lack of access to educational outcome with electronical education, may be because of lack of management in order to use of educational content. So educational workshop, due to effects of interaction between instructor and student can be effective in teaching some topics such as ethical issues. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شکوه ورعی | shokoh varaei tehran tohid sq dr mirkhani st nursing and midwifery school tehran university of medical sciences تهران میدان توحید خیابان دکتر میرخانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پریسا افشار نصر | parisa afshar nasr tehran tohid sq dr mirkhani st nursing and midwifery school tehran university of medical sciences هران میدان توحید خیابان دکتر میرخانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ناصر بحرانی | naser bahrani tehran tohid sq dr mirkhani st nursing and midwifery school tehran university of medical sciences هران میدان توحید خیابان دکتر میرخانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کامله محمدی | kameleh mohamadi tehran tohid sq dr mirkhani st nursing and midwifery school tehran university of medical sciences هران میدان توحید خیابان دکتر میرخانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-754-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|