|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران MS |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بیماری ام اس یک اختلال پیشرونده ی عصبی است که بین سنین 40-20 سالگی، در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. درمان قطعی ندارد و باعث مشکلات فراوان در تمام جنبه های زندگی بیماران می شود هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران ام اس است. روش کار:دراین مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 90 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای اردبیل، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه 45 نفری مورد و شاهد تفکیک شدندابتدا یک آزمون اولیه قبل آموزش از هر دو گروه گرفته شد سپس طی6 جلسه هر جلسه 60 دقیقه آموزشهای لازم به بیماران داده شد دو ماه پس از آخرین جلسه آموزشی، بیماران در هر دو گروه مورد و شاهد با همان پرسشنامه اولیه ارزیابی شدند و عملکرد بیماران قبل و بعد آموزش مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها:تجزیه و تحلیل اطلاعات دموگرافیک دادها نشان داده شد که تفاوت معنی داری در بین دو گروه وجود ندارد همچنین قبل از مداخله هیچ گونه تفاوت معنا داری از لحاظ )آماری در هر دو گروه مورد و شاهد وجود ندارد(p=0/7)) ولی در ارتباط با دومین هدف پژوهش بعد از مداخله در گروه مورد نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد =(0001/0) p نتیجه گیری: با مقایسه عملکرد بیماران نشان داده شد که آموزش خودمراقبتی بر بهبود عملکرد بیماران تأثیر دارد. آموزش خودمراقبتی بیماران ام اس براساس نیازهای واقعی عملکردی بیماران می تواند گامی موثر در کاهش هزینه های درمانی، کاهش طول مدت بستری و خودکفایی بیماران گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، خودمراقبتی، عملکرد، بیماری ام اس |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of self-care education on the performance of MS |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: MS is a progressive neurological disorder that between the ages of 40-20 years of age, in women occurs twice that of men. Methods: In this clinical trial, 90 patients referred to hospitals in Ardabil, to randomly into two groups of 45 people to control and separation of Shdndabtda an initial test before the training of both groups were then in 6 sessions each Results: The analysis of demographic data show a significant difference between the two groups, there is also before the intervention, no significant difference in terms) Statistics in both groups does not exist (p = 0/7 )) but in relation to the second goal of the intervention group compared to the control group there were significant differences = (0001/0) p Conclusion: By comparing the performance of the patients showed that patients' self-care education on improving its performance. MS patients' functional training based on the real needs of patients could be an effective step in reducing health care costs, reduce the length of hospitalization and self-sufficiency patients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, self-care, performance, MS |
|
نویسندگان مقاله |
مینا حبیب نیا | mina habib nia اردبیل، خیابان مالک اشتر ، کوچه شهدا، پلاک 43
محبوبه صفوی | mahboobeh safavi دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی
حجت اله فراهانی | hojatoalah farahani دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-749-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|