مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان دارای مشکلات زیادی در زمینه سازگاری به‌ویژه سازگاری اجتماعی و بهداشتی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: این پژوهش به‌صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در مجموع 40 پرستار با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید. گروه‌ها ابعاد سازگاری اجتماعی و بهداشتی پرسشنامه سازگاریBell  را تکمیل کردند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل در سازگاری اجتماعی و بهداشتی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث بهبود سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری شد (05/0≥p). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران برای بهبود ابعاد سازگاری به ویژه سازگاری اجتماعی و بهداشتی از گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Group Therapy based on Acceptance and Commitment on Social and Health Adjustment of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: University students are a lot of problems in the field of adjustment especially social and health adjustment. Therefore, present research aimed to investigate the effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on social and emotional adjustment of nursing students. Methods: This research carried out as a semi-experimental, with a pre-test and post-test design. The statistical population was included all nursing students of Islamic Azad University of Pishva branch in 2015-16 academic years. Totally 40 nurse were selected by voluntary sampling method and randomly assigned to two equal groups. The experimental group educated 8 sessions of 90 minutes by group therapy based on acceptance and commitment. Groups completed the dimensions of social and health adjustment of Bell's adjustment questionnaire. Data were analyzed with using of SPSS-19 and by multivariate analysis of covariance method. Results: The findings showed there were a significant difference between experimental and control groups in the social and health adjustment. In the other words, group therapy based on acceptance and commitment significantly led to improve of social and health adjustment of nursing students (p≤0/05). Conclusion: The results are due to the importance of group therapy based on acceptance and commitment on increase social and health adjustment of nursing students. Therefore, it is suggest that counselor and therapists to improve dimension of adjustment especially social and health adjustment used from group therapy based on acceptance and commitment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا نوری | layla noori
ma of general psychology, department of psychology, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گروه روانشناسی، گرمسار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)

آمنه مرادی شکیب | amene moradi shakib
ma of clinical psychology, department of psychology, university of kharazmi, tehran, iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

المیرا اعزازی بجنوردی | elmira ezazi bojnourdi
ma of family counseling, department of counseling, university of kharazmi, tehran, iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

فاخته ادیب | fakhteh adib
corresponding author department of nursing, college of nursing and midwifery, islamic azad university, kazeroun branch, kazeroun, iran. 09177138917, fa_adib8917@yahoo.com
نویسنده مسئول گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. 09177138917، fa_adib8917@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کازرون (Islamic azad university of kazerun)

جمال عاشوری | jamal ashoori
ph.d student of psychology, department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran.
دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-191-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات