مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از بهترین راه‏های حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدل ارتقاء سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم به ترتیب توسط آموزش با همتای کارشناسی ارشد و همتای کارشناسی طی 4 جلسه 5/1 ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام  آموزش پس آزمون گرفته شد. داده­ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج: قبل از آموزش، دو گروه همتا از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد مرتبط با آن اختلاف معنی داری نداشتند(05/0 < P)؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمره رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد افزایش معنی دار آماری نسبت به گروه آموزش همتای کارشناسی داشته است(  05/0  P<) که نشان دهنده تاثیر بیشتر آموزش در گروه همتای کارشناسی ارشد است. نتیجه‏ گیری: اثر بخشی آموزش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت توسط گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد، بیشتر از گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، آموزش همتا، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Effect of Peer Education on Health Promotion Behaviors of Nursing Students in Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstracts: Introduction: Health promotion is one of the best ways to maintain health. Correction of health promoting behaviors is essential for students. Therefore, the present study was conducted to evaluate the effect of peer education on nursing students' health promoting behaviors. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 80 nursing and midwifery students were selected by available sampling method. Data gathering tool was Pender Health Promotion Questionnaire. Before education, health promoting behaviors were examined. Then, the first and second semester students were educated in a 4-hour 1.5-hour session, with peer education. Two months after education, post-test was done. Data were analyzed by SPSS/16 software. Results: There were no significant differences between the two peer groups in terms of the mean score of health promotion behaviors and their related dimensions (P> 0.05) before education. However, after education, the mean score of health promotion behaviors and their dimensions in the peer group with MSc  student had a statistically significant increase compared to the peer group with  bachelor's degree students (P < 0.05). Conclusion: The effectiveness of health promoting behaviors education which the leader of peer group is a MSc student was better than that peer group whose leader is under graduated students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health promotion behaviors, Peer education, Students

نویسندگان مقاله رویا امینی | roya amini
chronic diseases home care research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مهدی مقصودی | mehdi maghsodi
msc, department of nursing school of nursing amp; midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مسعود خداویسی | masoud khodaveisi
chronic diseases home care research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

علیرضا سلطانیان | ali reza soltanian
modeling of noncommunicable disease research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری های غیر واگیر، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات