مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله چکیده: مقدمه: هیپرتانسیون یکی از بیماری های شایع، مزمن و عود کننده می باشد که به علت ایجاد تغییرات وسیع و طولانی مدت در رفتارهای مربوط به سبک زندگی، چالش برانگیز و در سراسر دنیا از نظر درمانی پراهمیت، محسوب می شود از این رو آموزش به بیمار پرفشاری خون و خانواده وی، یک بخش مهم از درمان است که هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون می باشد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 140 بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان فرشچیان همدان انجام شد. بیماران به روش در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. آموزش بیماران در قالب 3 جلسه آموزشی برگزار شد و این 3 جلسه به صورت هر هفته پشت سر هم برگزار گردید. 4 هفته و 8 هفته بعد از اتمام مداخله از بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سنجش خودکارامدی بیماران پرفشاری خون پس آزمون گرفته شد. داده ها بوسیله نرم افزار spss/16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: هر دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. هم چنین نمره خودکارآمدی هر دو گروه قبل از ورود به مطالعه، تفاوت آماری معنی داری با هم نداشتند (p>0/05). اما بین نمره خودکارآمدی دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله ، با 4 هفته و 8 هفته بعد از  مداخله، تفاوت  آماری معنی داری   مشاهده  شد (0/001 p<) نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد، آموزش به بیماران پرفشاری خون توسط پرسنل بهداشتی و درمانی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی و ارتقاء سطح سلامت بیماران شود. لذا توصیه می شود جهت آموزش بیماران مبتلا به پرفشاری خون، از این رویکرد آموزشی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش برنامه ریزی شده، بیماری پرفشاری خون، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی The effect of planned education on self-efficacy of patients with hypertension: a randomised clinical trial study.
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hypertension is one of the most common, chronic and recurrent diseases that is considered as a major treatment due to extensive and prolonged changes in lifestyle behaviors, challenging and worldwide. Hence, teaching to a patient with hypertension and family An important part of treatment The purpose of this study was to evaluate the effect of planned training on the self-efficacy of patients with hypertension. Methods: This clinical trial study was performed on 140 hypertension patients referred to the cardiology clinic of Farshchian Hospital in Hamedan. Patients were selected by random sampling and randomly assigned to two groups of intervention and control. Patient education was held in the form of 3 training sessions, and these 3 sessions It was held every week. After 4 weeks and 8 weeks after the end of the intervention, both groups were assigned a post-test. Data were analyzed by SPSS / 16 software. Results: Both groups were homogeneous for demographic variables and there was no statistically significant difference between the two groups. Also, there was no significant difference between the self-efficacy scores of both groups before entering the study (p> 0.05). However, there was a significant difference between the self-efficacy score of intervention and control groups before intervention (4 weeks and 8 weeks after intervention) (p < 0.001). Conclusion: According to the findings of this study, teaching hypertension patients to health and medical personnel can increase the self-efficacy and improve the health of patients as a low cost and effective method. Therefore, it is recommended to use this educational approach to educate patients with hypertension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Planned Education, Hypertension, Self-efficacy

نویسندگان مقاله اکبر رهنما | akbar rahnama
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی همدان

مرتضی شمسی زاده | morteza shamsizadeh
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی همدان

محسن صلواتی | mohsen salavati
school of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی همدان

یونس محممدی | younes mohammmadi
school of public health
دانشکده بهداشت همدان


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-195-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات