|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمـه: بیمـاری مولتیپـل اسـکلروزیس اسـتقالل و توانایـی فـرد را بـرای شـرکت مؤثـر در خانـواده و جامعـه تهدیـد میکنـد. هـدف ایـن مطالعـه بررسـی تأثیـر آمـوزش بـه روش گـروه همتـا بـر خودکارآمـدی بیمـاران مبتــا بــه مولتیپــل اســکلروزیس مراجعــه کننــده بــه بیمارســتان فرشــچیان و انجمــن بیمــاران مولتیپــل اســکلروزیس شــهر همــدان در ســال 1394 بــود. روش کار: در ایـن مطالعـه کارآزمایـی بالینـی، 80 بیمـار مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس بـه صـورت نمونـه گیـری در دسـترس انتخـاب و بـه گـروه آزمـون و کنتـرل بـا روش تخصیـص تصادفـی تقسـیم شـدند. 4 جلسـه آموزشــی هــر کــدام بــه مــدت 60 دقیقــه، دوبــار در هفتــه بــرای گروههــا برگــزار گردیــد. اطالعــات توســط پرسشـنامه خودکارآمـدی عمومـی شـرر )Sherer )قبـل و بعـد از مداخلـه از هـر دو گـروه جمـع آوری گردیـد. بــا نــرم افــزار SPSS نســخه 16 و آمــار توصیفــی و آزمونهــای تــی مســتقل، تــی زوجــی تجزیــه و تحلیــل شـدند. یافته هــا: بیــن میانگیــن نمــرات خودکارآمــدی گــروه آزمــون قبــل و بعــد از مداخلــه اختــاف معنــی دار آمـاری وجـود داشـت )05/0 > P .)کـه ایـن اختـاف در گـروه کنتـرل معنـی دار نبـود. اختـاف بیـن میانگیـن نمـرات خودکارآمـدی گـروه آزمـون و کنتـرل قبـل و بعـد مداخلـه معنـی دار نبـود )05/0 < P.) نتیجــه گیــری: روش آمـوزش همتـا بـر سـطح خودکارآمـدی بیمـاران مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس را مؤثــر واقــع شــده بــود. میتــوان از ایــن روش بــه عنــوان ابــزار ارزشــمندی جهــت بهبــود درمــان و کنتــرل عــوارض جســمی و روانــی بیمــاری و همچنیــن افزایــش خودکارآمــدی ایــن بیمــاران اســتفاده کــرد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش همتا، خودکارآمدی، مولتیپل اسکلروزیس |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Peer Educational Program on the Self-Efficacy of Multiple Sclerosis Patients: A Randomized‐Controlled Trial |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Multiple Sclerosis threatens independence and ability of individuals in their family and society. The purpose of this study was to determine the effect of peer educational program on multiple sclerosis patient's self-efficacy referred to Farshchian hospital and the Multiple Sclerosis Association of Hamadan City in 2015. Methods: In this quasi-experimental study, 80 Patients with multiple sclerosis were selected with convenience sampling and randomly allocated to control and experimental groups. Four sessions, each 60 minutes, was performed twice a week. After one month after the last training session, self-questionnaires were completed by both experimental and control groups. Data were collected from both groups using the Sherer General Self-Efficacy Questionnaire. Data were analyzed with SPSS/16 using descriptive statistics, independent t and paired t tests. Results: There was a significant difference between the mean scores of self-efficacy in the experimental group. The difference was not significant in the control group. There were no significant differences between the mean scores of self-efficacy of experimental and control groups before and after the intervention. Conclusions: Peer education methods could increase the level of efficacy in patients with multiple sclerosis. This method could be used as a valuable strategy to improve the treatment and control of physical and psychological effects and increase the efficacy of the patient. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
peer education, self- efficacy, multiple sclerosis |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید محمدی | nahid mohammadi n.mohammadi@umsha.ac.ir
فاطمه تکرلی | fateme takarli ftakarli2013@gmail.com
مسعود خداویسی | masoud khodaveisi khodaveisi@umsha.ac.ir
علیرضا سلطانیان | alireza soltanian arsoltanian@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/212/article-212-449239.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|