Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانش آموزان دبیرستانی شهر سنندج: کاربردی از الگوی پرسید
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در سال­ های اخیر میزان شیوع سرطان پوست در ایران افزایش یافته است، به طوری که در استان کردستان شایع ­ترین سرطان بوده است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر سنندج با استفاده از فاز آموزشی الگوی پرسید (PRECEDE) بود. مواد و روش­ ها: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 94-93 بر روی 225 نفر از دانش آموزان مقاطع دوم و سوم دبیرستان (17-15 سال) در شهر سنندج که طی نمونه گیری خوشه­ ای چند مرحله ای بدست آمدند، انجام شد. دانش آموزان پرسشنامه ­ای مشتمل بر سازه­ های آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، عوامل قادرکننده و رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست را به صورت خود ایفاء تکمیل کردند. داده ­ها با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS و با آزمون­ های آنالیز واریانس یک­ طرفه، تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. یافته ­ها: همبستگی مثبت و معنی­ داری بین رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست با متغیرهای نگرش (0.175=r)، خودکارآمدی (0.509=r)، حمایت اجتماعی (0.332=r) و عوامل قادرکننده (0.347=r) وجود داشت. میانگین انجام رفتار در دانش آموزان کمتر از متوسط بود. در تحلیل رگرسیون خطی، 29.9 درصد از واریانس رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست توسط متغیرهای مستقل پیش بینی گردید که در این میان تنها متغیر پیش بینی کننده معنی­ دار خودکارآمدی بود  (β=0.416، P< 0.001). نتیجه ­گیری: در دانش آموزان تحت مطالعه خودکارآمدی درک شده برای انجام این رفتارهای پیشگیرانه از سرطان پوست یک عامل محوری بود. در مداخلات ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست دانش آموزان، تمرکز بر افزایش درک از خودکارآمدی انجام رفتار بعنوان یک استراتژی دارای اولویت پیشنهاد می­ شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرطان پوست، پیشگیری، رفتار، دانش آموزان، الگوی پرسید

عنوان انگلیسی Skin Cancer Preventive Behaviors and its Determinants among High School Students in Sanandaj, Iran: An Application of PRECEDE Model
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: In recent years, the prevalence of skin cancer is rising in Iran. This cancer is the most common cancer in Kurdistan province, Iran. This study aims to investigate the determinants of skin cancer preventive behaviors (SCPBs) among high school students applying the PRECEDE Model in Sanandaj, Iran. Materials and Methods: Multistage cluster sampling was employed to recruit 225 high school students in Sanandaj, Iran to participate in the study. A descriptive, cross-sectional design was employed. The data were collected using a questionnaire designated based on the educational phase (knowledge, attitude, self-efficacy, social support (as reinforcing factors) and enabling factors and SCPBs) of PRECEDE model. Face and content validity and reliability of the scales were approved. Data were entered into SPSS software v.21 and were analyzed applying One-way ANOVA, T-test, Pearson Correlation Coefficient and Linear Regression tests. Results: Statistically significant associations were found between SCPBs and attitude (r=0.175), self-efficacy (r=0.509), social support (r=0.332) and enabling factors (r = 0.347). The mean of SCPBs among the students was less than moderate. In linear regression analysis, the independent variables predicted 29.9% of SCPBs within which self-efficacy was the only significant variable (P< 0.001, β=0.416). Conclusions: Among the students, perceived self-efficacy was a substantial factor to conduct SCPBs. Perceived self-efficacy should be considered as a focus point while designing skin cancer prevention programs for high school students.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Skin cancer, Prevention, Behavior, Students, PRECEDE Model

نویسندگان مقاله اطهره نجفی | athareh najafi
department of nursing, school of nursing and midwifery, islamic azad university-sanandaj branch, sanandaj, iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

الهه ندریان | elahe nadrian
department of psychology, school of nursing and midwifery, islamic azad university-sanandaj branch, sanandaj, iran.
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

گونا بکری | gona bakri
department of health education and promotion, school of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

حیدر ندریان | haidar nadrian
department of health education and promotion, school of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

اسعد فتحی پور | asaad fathipour
department of social medicine, school of medicine, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-342-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات