|
Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیینکنندههای شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: آموزش به بیمار وظیفهای مهم و یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به شمار میآید که نقش بسزایی در بهبود بیماران و ارتقای سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیشبینی کننده قصدرفتار آموزش به بیمار در میان پرستاران با بهرهگیری از نظریه رفتار برنامهریزی شده انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان 300 نفر از پرستاران بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه انجام گرفت. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری خوشهای و بصورت تصادفی ساده با احتمال متناسب با حجم در بیمارستانهای آموزشی درمانی انتخاب شدند و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش؛ جمعیتشناختی و سازههای نظریه رفتار برنامهریزی شده در خصوص قصد آموزش به بیمار بود. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار SPSS ویرایش 16 با بهرهگیری از رگرسیون خطی، مربع کای، آزمون تی، آنوا و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تعیینکنندههای نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده در مجموع 35 درصد از واریانس قصد رفتار آموزش به بیمار را در میان پرستاران پیش بینی کردند (35/0=R2)؛ که در این میان نگرش پیش بینی کننده قویتری بود (287/0=ß). همچنین قصد رفتار همبستگی معناداری با هنجارهای ذهنی (001/0, P< 470/0=r)، کنترل رفتار درک شده (001/0,P< 384/0=r) و نگرش (001/0P< 0, 508/0=r) داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد تعیینکننده نگرش در خصوص آموزش به بیمار تأثیر بیشتری بر قصد رفتار آموزشی پرستاران به بیماران داشته باشد، لذا پیشنهاد میشود در صورت نیاز به انجام مداخلات مرتبط، به این تعیینکننده توجه بیشتری مبذول گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نگرش، آموزش به بیمار، پرستار |
|
عنوان انگلیسی |
Social Cognitive Determinants of Patient Education Intention among Nurses |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Patient education is an important nurse's tasks and considered one of the standards of quality which play an important role in patients' health promotion. This study amid to determine the predictors of behavioral intention to patient education among nurses based on theory of planned behavior. Materials and Methods: this cross-sectional study was done among 300 nurses in Kermanshah educational hospitals affiliated to Kermanshah University of Medical Sciences. Participants simple were selected by cluster randomize sampling with probability proportional to size and data were collected by questionnaire in self-report. The questionnaire consisted of two parts; demographic and theory of planned behavior items regarding intention of patient education. The data were analyzed by SPSS-16 in using linear regression, chi square, t-test, ANOVA and Pearson correlation 0.05 at a significance level. Results: Attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control Determinants accounted 35% of the variance in patient education behavioral intention among nurses (R2=0.35); attitude was stronger predictor (ß=0.287). Behavioral intention correlated with subjective norms (r=0.470, p< 0.001), perceived behavioral control (r=0.384, p< 0.001) and attitude (r=0.508, p< 0.001). Conclusion: It seems attitude determinant have a greater impact on behavioral intention of patient education therefore suggestion to carry out related interventions, pay more attention to attitude determinant of patient education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attitude, Patient Education, Nurse |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
بهزاد کرمی متین | behzad karami matin department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
سید نصراله حسینی | seyyed nasrollah hosseini ministry of health and medical sciences, tehran, iran. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)
فرزاد جلیلیان | farzad jalilian department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-59-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|