Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر انجام تست پاپ اسمیر در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر فسا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با وجود اهمیت پاپ اسمیر در کاهش میزان بروز سرطان دهانه رحم و مرگ ناشی از آن، این سرطان ﻫﻨﻮز  هم یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان زنان در سراسر جهان است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی متنی بر تئوری انگیزش محافظت ﺑﺮ اﻧﺠﺎم آزﻣﺎﻳﺶ ﭘﺎپ  اﺳﻤﻴﺮ در ﺑﻴﻦ زﻧﺎن اجرا گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در میان 200 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر فسا (100 نفر گروه آزمون و 100 نفر گروه کنترل) انجام شد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای مشتمل بر ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی جمعیت شناختی و سازه‌های تئوری انگیزش محافظت بود که توسط هر دو گروه قبل و 2 ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. برنامه آموزشی طی 4 جلسه با شیوه بحث گروهی و ارائه پمفلت آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. داده‌ها توسط نسخه 22 نرم افزار آماری SPSS و با آزمون‌های آماری ﻛﺎی دو، ﺗﻲ‌ﻣﺴﺘﻘﻞ و تی‌زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات تمام سازه‌های تئوری انگیزش محافظت بجز سازه کارآیی پاسخ (0.228=P) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بعد از مداخله آموزشی افزایش یافت (0.001>P). همچنین پس از مداخله آموزشی، میزان انجام پاپ اسمیر در زنان گروه مداخله 58 درصد افزایش یافت. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس تئوری انگیزش محافظت در جهت ارتقاء رفتار پاپ اسمیر را نشان می‌دهد. لذا طراحی مداخلات آموزشی براساس این تئوری در جهت آموزش و ارتقای سلامت جامعه و به ویژه زنان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تست پاپ اسمیر، تئوری انگیزش محافظت، سرطان دهانه رحم، زنان

عنوان انگلیسی The Effect of an Educational Program Based on Protection Motivation Theory on Pap Smear Screening Behavior among Women Referring to Health Centers in Fasa
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Despite the importance of pap smear in reducing the incidence of cervical cancer and its death, this cancer is still one of the leading causes of death among women around the world. Accordingly, in this study, we aimed to determine the effect of an educational program based on the protection motivation theory on Pap smear screening behavior. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted on 200 women referring to Fasa health centers, Fasa, Iran. The participants were randomized into experimental and control groups (n=100 per group). The data collection tool, which consisted of demographic data and protection motivation theory constructs, was completed by both groups before and 2 months after the intervention. For the experimental group, the educational program was implemented during 4 sessions using group discussions and educational pamphlets. To analyze the data, chi-square test, independent t-test, and paired t-test were run in SPSS, version 22. Results: After the intervention, the mean scores of protection motivation theory constructs significantly increased in the experimental group compared to the control group (P< 0.001). However, no significant difference was noted between the two groups regarding the response efficacy construct at the post-intervention stage (P=0.552). In addition, after the intervention, the rate of conducting Pap smear test significantly incremented in the experimental group (58%). Conclusions: The study results revealed the effectiveness of the educational intervention based on protection motivation theory in promoting Pap smear screening behavior. Therefore, we recommend designing educational interventions based on this theory to promote public health, especially in women.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا خیالی | zahra khiyali
department of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

لیلا قهرمانی | leila ghahremani
department of health education and health promotion, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

محمدحسین کاوه | mohammad hossein kaveh
department of health education and health promotion, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

ساره کشاورزی | sareh keshavarzi
school of health
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-300-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-471984.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات