Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک شده و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر همدان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه 80 درصد موفقیت افراد مربوط به مهارت‌هایی است که به نوعی با هوش هیجانی در ارتباط می‌باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک شده و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر همدان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی 100 دانش‌آموز به صورت تصادفی در دو گروه مساوی مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل 5 جلسه‌ی آموزشی جهت دانش‌آموزان و دو جلسه جهت والدین و مربیان، کتابچه،CD  آموزشی، پمفلت، وبلاگ و یادآور پیامکی بود. سنجش‌ها شامل سازه‌های تئوری اجتماعی، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی و استرس درک شده بود . داده‌ها با نرم افزار SPSS16 و با آزمون کای–دو، آزمون تی زوجی، تی مستقل و آنالیز طرح اندازه‌های تکراری تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج این مطالعه اختلاف معنی‌داری بین نمرات دانش‌آموزان در سازه‌های تئوری حمایت اجتماعی، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی و استرس درک شده در دو گروه مداخله و کنترل، یک ماه و دو ماه بعد از مداخله آموزشی را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد  آموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارت های ارتباطی دانش آموزان موثر بوده بنابراین می توان از این  چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات آموزشی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی، استرس درک شده، حمایت اجتماعی

عنوان انگلیسی The effect of emotional intelligence training applying Social Support Theory on reducing percieved stress and promoting communication skills among male high school students in Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Today, 80% of the success of people is related to some skills that will somehow be associated with emotional intelligence, the aim of this study was to evaluate the effect of emotional intelligence training applying social support theory on reducing percieved stress and promoting communication skills among male high school students in Hamadan Materials and Methods: In this experimental study, 100 male high school students in Hamadan were randomly assigned into two groups of intervention and control. The intervention included 5 sessions for students and 2 sessions for parents and scool teachers, manuals, educational CD, blogs and SMS reminders respectively. Measures included the social support theory, emotional intelligence, communication skills, and perceived stress that was conducted in three stages . Data were analyzed with SPSS software16 and Chi Squre test, T-test and Repeated measure design. Results: The results were showed significant differences between the scores of students in the theoretical construct of social support, emotional intelligence, communication skills, and perceived stress in both intervention and control groups, one month and two months after intervention. Conclusion: The results showed that emotional intelligence training on the theory of social support can effectively reduce stress on understanding and improving the communication skills of students and set ( or could use) the theoretical framework for the design and evaluation of educational .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس نوری | narges nouri
zahedan university of medical sciences, zahedan, iran.
مؤسسه آموزش عالی سلامت خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

بابک معینی | babak moeini
social determinants of health research center and department of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

علی قلعه ای ها | ali ghaleiha
research center for behavioral disorders and substances abuse, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

جواد فردمال | javad faradmal
modeling of noncommunicable disease research center and department of biostatistic, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر و گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

ایرج ضاربان | iraj zareban
health promotion research center, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran.
مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-298-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-471986.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات