|
Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه خانواده من، برنامه پیشگیریکننده از شروع زودرس مصرف مواد: کاربرد رویکرد نقشهنگاری مداخله |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: با توجه به پژوهشهای صورت گرفته، مصرف مواد یکی از مسائل سلامت جامعه ایرانی است و علاوه بر افزایش شیوع، سن شروع مصرف نیز کاهش یافته و به اوایل نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. هدف از این پژوهش، توسعه برنامه خانوادهمحور پیشگیریکننده از شروع زودرس مصرف مواد در کودکان (مطالعه خانواده من) با بهرهگیری از رویکرد برنامهریزی نقشهنگاری مداخله بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر پروتکل مطالعهای است که در آن رویکرد نقشهنگاری مداخله به عنوان چارچوب برنامهریزی برای توسعه برنامه مطالعه خانواده من استفاده شد. در این مطالعه شش گام نقشهنگاری مداخله تکمیل گردید. اساس نیازسنجی مصاحبه با متخصصان و بررسی ادبیات مرتبط بود. در گام دوم از تقاطع اهداف عملکردی و تعیینکنندههای مرتبط در ماتریکسها، اهداف تغییر نگارش شدند. در ادامه، پس از طراحی برنامه و برنامهریزی پیادهسازی مداخله، طرح ارزشیابی برنامه تکمیل گردید. یافتهها: استفاده از رویکرد نقشهنگاری مداخله ما را در توسعه یک برنامه نظامند، نظریه و شواهدمحور، همچنین مشخص ساختن پیامدها، اهداف عملکردی و تغییر، تعیینکنندهها، روشهای تغییر نظری و کاربردهای عملی، برنامه مداخله، انتشار و ارزشیابی گام به گام راهنمایی و کمک کرد. نتیجهگیری: نقشهنگاری مداخله یک رویکرد نظامند، نظریه و شواهد محور به منظور توسعه برنامه ارتقاء سلامت با کیفیت ادامهدار را فراهم میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
My Family-Study, Early-Onset Substance use Prevention Program: An Application of Intervention Mapping Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Based on different studies, substance use is one of the health problems in the Iranian society. The prevalence of substance use is on a growing trend; moreover, the age of the onset of substance use has declined to early adolescence and even lower. Regarding this, the present study aimed to develop a family-based early-onset substance use prevention program in children (My Family-Study) by using intervention mapping approach. Materials and Methods: This study descirbes the research protocol during which the intervention mapping approach was used as a framework to develop My Family-Study. In this study, six steps of intervention mapping were completed. Interviews with experts and literature review fulfilled the need assessment. In the second step, the change objectivs were rewritten based on the intersection of the performance objectives and the determinants associated in the matrices. After designing the program and planning the implementation of the intervention, the evaluation plan of the program was accomplished. Results: The use of intervention mapping approach facilitated the develop-pment of a systematic as well as theory- and evidence-based program. Moreover, this approach was helful in the determination of outcomes, performance and change objectives, determinants, theoretical methods, practical application, intervention, dissemination, and evaluation program. Conclusions: The intervention mapping provided a systematic as well as theory- and evidence-based approach to develop a quality continuing health promotion program. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
خریو کک | gerjo kok department of work and social psychology, school of psychology and neuroscience, maastricht university, maastricht, netherlands گروه روانشناسی و کار، دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب، دانشگاه ماستریخت، ماستریخت، هلند.
علیرضا حیدرنیا | alireza hidarnia department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شمس الدین نیک نامی | shamsaddin niknami department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد اسماعیل مطلق | mohammad ismail motlagh department of pediatrics, faculty medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran. گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-67-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|