Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۵۲-۵۸

عنوان فارسی پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی براساس سبک‌های فرزندپروری در نوجوانان شهر سبزوار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سبک‌های فرزندپروری یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتار و شخصیت نوجوانان است. از این رو هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی براساس سبک‌های فرزندپروری بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال 1395 انجام شد. بدین منظور، تعداد 400 نفر از دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهرستان سبزوار به ‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه‌ اعتیاد به اینترنت Jung (IAT: Implicit-Association Test)، مقیاس اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Scale for Adolescents SAS-A:) و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری Baumrind (Questionnaire Parenting Style BPSQ: Baumrind) بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار 22 SPSS تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین سبک‌های فرزندپروری استبدادی و آزادگذار با اعتیاد به اینترنت (102/0r=، 210/0r=) و اضطراب اجتماعی (576/0=، 517/0r=r) وجود دارد. همچنین همبستگی منفی و معنی‌داری بین سبک مقتدرانه با اعتیاد به اینترنت (0.291-=r) و اضطراب اجتماعی (0.263-=r) مشاهده شد. علاوه بر آن، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک‌های فرزندپروری پیش‌بینی‌کننده‌ی معنی‌دار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بوده و به‌ترتیب 39 و 35 درصد از واریانس آن‌ها را تبیین می‌نمود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان با استفاده از روش‌های تربیتی مناسب و ایجاد برنامه‌ریزی‌های کاربردی، اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی کرد و ارتباط مثبت با دیگران را در افراد ارتقاء داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، اعتیاد به اینترنت، سبک‌های فرزندپروری

عنوان انگلیسی Prediction of Internet Addiction and Social Anxiety Based on Parenting Styles in Adolescents of Sabzevar, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Parenting styles are one of the most important factors in shaping adolescents' behaviors and personality. Therefore, we aimed to predict internet addiction and social anxiety based on parenting styles. Materials and Methods: This descriptive and correlational study was performed in 400 high school students of Sabzevar, Iran, in 2015. The participants were selected using multi-stage cluster sampling method. The data were collected using Yang's Internet Addiction Test (IAT), Social Anxiety Scale (SAS-A), and Baumrind's Parenting Styles Questionnaire. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and multiple regression were run in SPSS, version 22. Results: We found a significant positive correlation between the authoritarian and permissive parenting styles and Internet addiction (r=0.102, r=0.210, respectively) and social anxiety (r=0.576, r=0.517, respectively). Moreover, a significant negative correlation was observed between the authoritative parenting style and Internet addiction and social anxiety (r= -0.291 and r= -0.263, respectively). In addition, multiple regression analysis reflected that the parenting styles could predict Internet addiction and social anxiety, and they explained respectively 39% and 35% of the variance. Conclusions: According to the results, adopting proper educational methods and implementing practical plans can predict Internet addiction and improve positive relationships among individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet Addiction, Parenting Styles, Social Anxiety

نویسندگان مقاله الهه السادات طباطبایی راد | elahe sadat tabatabaeirad
m.a of clinical psychology in ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
student of educational psychology in semnan university, semnan, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-150-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات