علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۱

عنوان فارسی بررسی سطح استرس و شیوه های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: در جهان کنونی هر فرد در زندگی روزمره به شکلی استرس را تجربه می­کند. زندگی دانشجویی بر حسب این که موقعیت تاز­ ای به حساب می­آید، می­تواند زمینه ساز انواع استرس­ها برای دانشجویان باشد. مقابله غیر مؤثر باعث استرس بیشتر، عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی می‌گردد. لذا این پژوهش با هدف تعیین سطح استرس و شیوه­های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور انجام شد. مواد و روش­ ها: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 178 دانشجوی واجد شرایط دانشکده علوم پزشکی نیشابور (1395) با روش نمونه­گیری طبقه­ای وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه سه بخشی، شامل اطلاعات فردی اجتماعی (15سوال)، سنجش میزان استرس با DASS-21 (21سوال) و شیوه­های مقابله با استرس لازاروس (66سوال) بود. داده­ها با نرم افزار 24SPSS  و با استفاده از آزمون­های فیشر، تی­تست و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد، 139 نفر از دانشجویان دارای استرس غیرطبیعی بودند. بیشترین منابع استرس زا برای دانشجویان، به ترتیب عملکرد اساتید دروس تئوری (44 درصد) و عملکرد اساتید دروس بالینی (42 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد که شایع­ترین شیوه مقابله با استرس در بین دانشجویان، سبک هیجان محور بود (9/98±33/00). آزمون آماری تی­تست بین تاهل با سبک هیجان مدار ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<). همچنین آزمون آماری فیشر بین میزان استرس با رشته تحصیلی و معدل دانشجویان ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<). نتیجه­ گیری: روش غالب دانشجویان در مقابله با استرس، سبک هیجان محور بوده است. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی در جهت آموزش شیوه­های مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس­ زا سودمند باشد. .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، شیوه مقابله، سبک مسئله محور، سبک هیجان محور

عنوان انگلیسی Survey of the level of stress and coping strategies in students of in school of medicine of Neyshabur University of Medical Sciences in 2016
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: In Current world, everyone experiences stress somehow in his daily life. Since student life can be considered as a new status, it can be a precursor to a variety of stress for students. Ineffective coping causes more stress, incompatibility and the occurrence of disorders and psychological problems. Therefore, the aim of this study was to determine the level of stress and its coping strategies among the students of Neyshabur University of Medical Sciences in 2016. Materials and Methods: In this descriptive and analytical study, 178 students of Neyshabur University of Medical Sciences (2016) were recruited randomly by the stratified sampling method into the study. Data were collected using a three-part questionnaire including social demographic information (15 items), measuring the level of stress with DASS-21(21 items) and Lazarus way of Coping Questionnaire (WOCQ) (66 items). The data were analyzed using SPSS24 software by means of descriptive, Fisher t-test and ANOVA analyses. Results: The results showed that 139 of the students had abnormal stress. Most sources of stress among the students were teachers' theory performance (44%) and teachers' clinical performance (42%). It was also found that the most common coping styles among students were emotional-centered coping styles (33.00 ± 9.98). The T-test showed a significant difference between married and emotional-centered coping styles (p< 0.05). The Fisher's exact Test indicated significant differences between the level of stress with field and average students (p< 0.05). Conclusions: The main method coping styles among the students was the emotional-centered coping style. Considering that the mental health of medical science students is important because of their role in clinical settings caring for patients, planning to teach proper coping strategies is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی کاوسی | ali kavosi
department of operating room, faculty member of neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran.
گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران

زهرا علیزاه مهدی محله | zahra alizadeh
student of anesthesia, student research committee, neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran.
دانشجوی رشته هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.

زینب رضاپور | zeynab rezapoor
student of anesthesia, student research committee, neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran.
دانشجوی رشته هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.

علی موحدی | ali movahedi
department of anesthesia, faculty member of neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran
گروه هوشبری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.

وحید معینی قمچینی | vahid moeini
department of operating room, faculty member of neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran.
گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.

غلامرضا محمدی | gholamreza mohammadi
department of operating room, faculty member of neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran.
گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-257-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-554190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات