مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش ارتقاء سلامت بر سبک زندگی بیماران همودیالیز
چکیده فارسی مقاله هدف: اهمیت آموزش امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حفظ کارکرد و استقلال افراد و ارتقاء سبک زندگی آنها متاثر از این آموزش هاست که این مهم در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن وتحت همودیالیز حائز اهمیت بیشتری می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش برسبک زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد. مواد و روش­ها: در این پژوهش از روش نیمه تجربی دو گروهی با طراحی قبل و بعد روی 70 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان انجام شد. بیماران بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله 6 جلسه ی 30دقیقه ای آموزشی حین دیالیز برگزار شد. قبل و 3ماه پس از اجرای مداخله پرسشنامه ی سب زندگی والکر جهت تکمیل در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. داده ها بااستفاده از آزمون های کای اسکور،فیشر،تی مستقل وتی زوجی با نرم افزارspss.16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، بین میانگین نمرات در تمام حیطه ها و در نمره کل سبک زندگی اختلاف معنی‏دار آماری وجود نداشت (05/0<(p. بعد از مداخله، به جز حیطه های ورزش و تغذیه، بین میانگین نمرات در سایر حیطه ها و در نمره کل سبک زندگی در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی‏دار آماری مشاهده گردید (05/0>p). نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه ،آموزش موجب بهبود و ارتقاء سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز شد. لذا با توجه به ماهیت مزمن بیماری،آموزش این رفتارها می تواند گامی موثردر جهت افزایش ارتقاء سبک زندگی این بیماران باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماران همودیالیزی،همودیالیز،آموزش،سبک زندگی

عنوان انگلیسی The effect of education on hemodialysis patients' lifestyle
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The importance of teaching today has been considered . Maintaining the function and independence of individuals and promoting their lifestyle is affected by these trainings. It is important in patients with chronic diseases and hemodialysis treatment. The aim of this study was to determine the effect of education on lifestyle in hemodialysis patients. Materials and Methods: In this research, a semi-experimental design of two groups with pre and post design was performed on 70 hemodialysis patients referred to Besat Hospital of Hamadan. For the intervention group, 6 sessions of 30 minutes of training during dialysis were held. Before and 3 months after the intervention, Volkers' Lifestyle Life Questionnaire was completed for both groups. Data were analyzed by using Chi-square, Fisher test, independent t-test, and paired t-test, using SPSS 16 software. Results: There was no significant difference between the mean scores in all domains and the total score of lifestyle in the intervention and control groups before intervention (p < 0.05). After the intervention, except for exercise and nutrition, there was a significant difference between the mean scores in other areas and the total score of life style in the test and control group (p < 0.05).  Conclusion: Based on the results, education improves the lifestyle of patients undergoing hemodialysis. Considering the chronic nature of the disease, teaching these behaviors can be a powerful step to improve the lifestyle of these patients
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله hemodialysis patients, hemodialysis, education, lifestyle

نویسندگان مقاله محسن صلواتی | mohsen salavati
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

خدایار عشوندی | khodayar oshvandi
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فروزان احمدی | foroozan ahmadi
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

علیرضا سلطانیان | alireza soltanian
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-837-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات